Edukacja

CZY WARTO BYĆ SZCZERYM PODCZAS REKRUTACJI?

CZY WARTO BYĆ SZCZERYM PODCZAS REKRUTACJI - Iwona Sączawa Hays Poland

Rekrutacja to okazja do wzajemnego poznania się kandydata i potencjalnego pracodawcy. Najlepszy kandydat jest wybierany na podstawie uzyskanych przez firmę informacji na temat jego motywacji, oczekiwań i posiadanych umiejętności. Stąd też tak ważnym jest, aby komunikacja podczas całego procesu rekrutacyjnego była szczera i otwarta. Jeśli kandydat zaprezentuje taką postawę, to pracodawca zapewne odpłaci mu tym samym. Szczerość jest podstawą sukcesu i udanej współpracy.

Przekazanie kompletu informacji na temat swojej dotychczasowej ścieżki zawodowej i oczekiwań względem kolejnego etapu kariery przez pracodawców jest traktowane jako wyznacznik odpowiedzialności kandydata. Niestety zdarzają się sytuacje, w których osoby starające się o pracę – szczególnie gdy bardzo zależy im na danej ofercie – pomijają niektóre fakty z kariery lub przedstawiają poszczególne informacje w sposób odbiegający od rzeczywistości. Doświadczenie pokazuje, iż nie jest to praktyka, która wychodzi kandydatom na dobre.

PODSTAWA UDANEJ REKRUTACJI

Podczas rekrutacji poruszanych jest wiele różnych tematów, a jedną z kluczowych kwestii jest motywacja do zmiany pracy. Potencjalny pracodawca i rekruter chcą wiedzieć, czego zabrakło w obecnej firmie, co kandydat chce osiągnąć w karierze i jakie środowisko pracy preferuje. Na podstawie zebranych informacji podejmowana jest decyzja, czy oferta pracy jest odpowiednia dla danego kandydata. Idealne dopasowanie, przekładające się na możliwość spełnienia wzajemnych oczekiwań jest dla rekrutujących firm bardzo istotne.

Każda organizacja chce bowiem ograniczyć ryzyko sytuacji, w której kilka miesięcy po zatrudnieniu nowego pracownika, będzie musiała się z nim rozstać. Może się okazać, że pracownik nie spełnia oczekiwań firmy albo odwrotnie – miejsce pracy lub zajmowane stanowisko okazały się być nie tym, czego szukał. Dlatego tak ważnym jest, aby otwarcie i szczerze komunikować się z pracodawcą i rekruterem podczas rekrutacji. Niestety zdarza się, że na finalnym etapie procesu rekrutacyjnego okazuje się, że kandydat jednak nie zdecyduje się relokację, mimo że wcześniej nie było to problemem. Mają również miejsce sytuacje, w których jeszcze podczas okresu próbnego okazuje się, że – pomimo wcześniejszych deklaracji – struktura lub sposób działania zespołu sprawia, że nowy pracownik nie czuje się w pracy dobrze, co przekłada się również na jego wyniki. Dlatego też mijanie się z prawdą – nawet w niewielkim stopniu – może negatywnie wpłynąć na podejmowane decyzje. 

Jeśli ubiegając się o pracę, na którymś etapie nachodzi nas myśl, że dana oferta nie jest dla nas odpowiednia, to warto posłuchać wewnętrznego głosu i szczerze porozmawiać o tym z rekruterem. Zdarza się, że pracodawca w odpowiedzi na wątpliwości kandydata stara się dopasować ofertę do zakomunikowanych potrzeb. Nie jest to jednak regułą, dlatego nie warto zwlekać z decyzją o wycofaniu swojej kandydatury. Brak otwartej komunikacji nie przynosi korzyści, a jedynie zabiera czas wszystkim zainteresowanym stronom.

POROZMAWIAJMY O FINANSACH

Kolejną istotną kwestią jest szczere komunikowanie swoich oczekiwań finansowych. Warto pamiętać, że informacje zebrane podczas pierwszej rozmowy z kandydatem bardzo często są decydujące dla dalszego procesu rekrutacji. Oczywiście w trakcie trwania rozmów kandydat poznaje więcej szczegółów, co może się przyczynić do niewielkich modyfikacji poziomu oczekiwań finansowych. W takiej sytuacji jest to zrozumiałe. Zdarza się jednak, że kandydat na końcowym etapie rekrutacji w sposób znaczący podwyższa swoje oczekiwania. Takie próby zazwyczaj nie kończą się powodzeniem – budżet na dane stanowisko jest określany o wiele wcześniej, jeszcze przed rozpoczęciem rekrutacji.

Jeśli masz poczucie, że wynagrodzenie przewidziane na danym stanowisku nie spełnia oczekiwań, to warto od razu to zakomunikować. Przekazanie potencjalnemu pracodawcy informacji, że zaproponowane przez niego warunki finansowe są dla Ciebie akceptowalne, a następnie podwyższenie oczekiwań na samym końcu rekrutacji zazwyczaj kończy się niepowodzeniem. Zdecydowanie lepiej poświęcić swoją uwagę ofertom dopasowanym do potrzeb i aspiracji.

Pamiętaj, że niezależnie od tego, jak zakończył się dla Ciebie proces rekrutacyjny, robisz na pracodawcy określone wrażenie, które może przełożyć się na możliwość współpracy w przyszłości. Dlatego postawienie na szczerość w komunikacji z potencjalnym pracodawcą zawsze jest dobrą strategią. Świat biznesu wbrew pozorom jest mały i nigdy nie wiesz, czy w karierze nie pojawi się konieczność współpracy z osobami poznanymi podczas rekrutacji.

Iwona Sączawa, Team Manager, Hays Poland

Zapraszamy również do zapoznania się z:

You Might Also Like

Show Buttons
Hide Buttons