Gospodarka

Czym jest patriotyzm gospodarczy?

patriotyzm gospodarczy

Na pewno wiele razy słyszeliście termin patriotyzm gospodarczy. Czym jest patriotyzm gospodarczy? Czy różni się czymś od patriotyzmu konsumenckiego? Jaka jest rola Stowarzyszenia Przedsiębiorców i Rolników SWOJAK w promowaniu rodzimych produktów? Zapraszamy do lektury.

Czym jest patriotyzm gospodarczy

Najprościej można powiedzieć, że jest to patriotyzm konsumencki, który jest wspierany przez Państwo. Jeśli w publicznych przetargach preferowane są produkty krajowe to można mówić o patriotyzmie gospodarczym. Oczywiście pojęcia patriotyzmu gospodarczego i patriotyzmu konsumenckiego są często używane wymiennie. Natomiast warto pamiętać, że patriotyzm gospodarczy jest szerszy. Z kolei sam patriotyzm konsumencki odwołuje się do wybierania rodzimych produktów podczas codziennych zakupów.

Zalety patriotyzmu gospodarczego

Wybierając lokalne produkty wspiera się rodzimy przemysł. Wspieranie rodzimego przemysłu to między innymi lepiej płatne miejsca pracy. Nie trzeba nikogo przekonywać, jak jest to ważne. Pozornie małe rzeczy składają się na duży efekt 😊

Szerzej o zaletach możesz przeczytać tutaj.

Wady patriotyzmu gospodarczego

Jeśli mówimy o pieniądzach publicznych to niestety zawsze pozostaje przy nich pewne pole do nadużyć… Takimi nadużyciami mogą być korupcja czy protekcja. Powstaje obawa, że podczas wybierania rodzimych firm do przetargów wybierane będą nie te najlepsze, lecz te, które potrafią się odwdzięczyć…

Czy patriotyzm gospodarczy jest dobry?

Na pewno jest dobry. Oczywiście jego przeciwnicy powiedzą, że patriotyzm konsumencki hamuje rozwój i prowadzi do powstania barier handlowych. Jednak trzeba tutaj zachować zdrowy rozsądek. Każdy z Nas korzysta z produktów pochodzących z różnych krajów i to jest to w pełni zrozumiałe. Ważne jest, żeby w sytuacji, w której mamy do wyboru 2 produkty o podobnej jakości i cenie wybrać ten krajowy 😉 Do tego właśnie Was zachęcamy 😊

Czym zajmuje się SWOJAK?

Stowarzyszenie Przedsiębiorców i Rolników SWOJAK zostało powołane, by zjednoczyć małe i średnie podmioty gospodarcze. Jego celem jest walka o interesy materialne Polaków. 

,,Na ten moment stanowimy niewielką grupę wyjątkowo zmotywowanych i zaprawionych w bojach aktywistów. Przed założeniem stowarzyszenia działaliśmy przez wiele lat jako działacze społeczni. Postanowiliśmy jednak sformalizować nasze struktury, by dotrzeć z naszym przesłaniem do szerszych kręgów społecznych.”                                                                                                                                     

Cele organizacji:

  • promocja wolności gospodarczej
  • promocja patriotyzmu konsumenckiego

,,Jesteśmy zdania, że oba te postulaty są równie ważne, gdyż nawzajem się uzupełniają. Bez niskich danin i podatków nie ma mowy o rozkwicie przedsiębiorczości, a bez uświadomionego klienta walka z gigantycznymi korporacjami, posiadającymi wielomilionowe budżety, jest niezwykle trudna. Interesy wielkich graczy znad Wall Street i londyńskiego City są nam całkowicie obce. Z naszej strony chcemy wesprzeć archetypową panią Grażynę, która posiada lokalny warzywniak, bądź archetypowego pana Janusza, który sprzedaje zapiekanki na dworcu.”           

,,Każdy biznes, zapewniający polskiej rodzinie zasoby finansowe, jest dobry – nie jesteśmy tutaj wybredni. Nie da się u nas znaleźć teoretyków oderwanych od życia praktycznego. W naszym mniemaniu sukces rynkowy osiąga się poprzez ciężką prace, poprzez przelewanie własnej krwi i hektolitrów potu. Rynek to nie miejsce dla ludzi pozbawionych silnej woli.”

Główny postulat Stowarzyszenia:

  • zabiegamy o wzrost zamożności społeczeństwa polskiego. Aby go zrealizować, prowadzimy akcję „Swój do swego po swoje”. Zajmujemy się promocją patriotyzmu konsumenckiego. Nakłaniamy do tego, by preferować przy zakupach produkty lokalne, regionalne i krajowe.

Kogo wspieramy?

Wspieramy miejscowe browary, małe cukiernie, piekarnie i masarnie – to są właśnie nasze ulubione klimaty. Zresztą nie możemy się już doczekać tej upragnionej, wolnej Polski, w której każdy Polak będzie posiadał na strychu sztucer i aparaturę do pędzenia bimbru. Dlatego obecny stan prawny budzi wśród naszych członków uzasadniony sprzeciw oraz zażenowanie.

Nasze stowarzyszenie dedykowaliśmy, jak sama nazwa wskazuje, przede wszystkim przedsiębiorcom i rolnikom. Jednak potrzebujemy również grafików, koordynatorów i prelegentów, którzy będą kształtować prawidłowe nawyki konsumenckie wśród obywateli obecnego państwa. Ambitni dostaną od nas szansę na rozwój swoich zainteresowań. Szanujemy wszystkich tych, którzy potrafią działać niekomercyjnie, wyłącznie dla dobra rodaka.

Pozytywnie zapatrujemy się na takie kwestie, jak rozwój drobnego handlu, rzemiosła, usług i spółdzielczości. Chcemy ułatwić rolnikom sprzedaż produktów przetworzonych. O wiele sugestywniej przemawia do nas podwórkowy kapitalizm, gdzie każdy człowiek może wyjść na ulicę i handlować przedmiotami wyprodukowanymi w garażu niż kapitalizm korporacyjny, który uznajemy za zwyrodnienie wolnego rynku. Nie przepadamy za pieniądzem elektronicznym i sformalizowanym handlem wielkopowierzchniowym. Zamiast tego wolimy szelest pieniądza papierowego i sielską atmosferę tętniącego życiem targowiska.

Idea

W myśleniu i działaniu naśladujemy pozytywistów. Od pięknych słów oraz poezji o wiele solidniej przemawiają do nas sprawozdania finansowe, maszyny i urządzenia, cegły i fundamenty. Nowoczesny patriotyzm, naszym zdaniem, polega przede wszystkim na budowaniu, na realizowaniu wspólnych interesów, a nie na rozdzieraniu szat i krwawych buntach. Trawestując słowa Adama Mickiewicza: „Mędrca szkiełko i oko silniej mówi do mnie niż czucie i wiara”.

A wszystkich tych, którzy nadają na takich samych falach, zapraszamy do nas, do SWOJAKÓW! Rekrutacja jest cały czas otwarta. Jeżeli ma być w naszej Ojczyźnie lepiej, swój musi przyjść do swego po swoje. Nie obcy do obcego po obce, lecz właśnie krajan musi wesprzeć rodaka, by wspólnie odbudować Wielką, Silną i Zamożną Polskę.

KONTAKT:

swojak.org / swojak@swojak.org

Podobał Wam się tekst? Uważacie, że patriotyzm gospodarczy to coś co ma przyszłość? Kierujecie się pochodzeniem produktu podczas codziennych zakupów? Dajcie znać w komentarzu 😊

Zachęcamy także do zapoznania się z artykułem:

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply

    Captcha loading...