Edukacja

Ile kosztuje wesele?

ile kosztuje wesele

Ślub i wesele to jedno z najważniejszych wydarzeń w życiu człowieka. Odpowiednie przygotowanie się do tego wydarzenia wiąże się ze sporymi wydatkami. W dzisiejszym artykule postaramy się przeanalizować, ile kosztuje wesele. Zastanowimy się, ile kosztuje wesele w zależności od różnych założeń. Pisząc ten tekst mieliśmy świadomość, że wiele osób może się z nami nie zgodzić i ich zdaniem koszty organizacji wesela będą się różnić od tego co napisaliśmy.

[Aktualizacja WRZESIEŃ 2019]

Nie będziemy już dłużej trzymać Was w niepewności. Zaraz dowiecie się jak Finansowy Siłacz opisał koszty organizacji wesela.

Przed ślubem warto także pomyśleć o intercyzie, nigdy przecież nie wiadomo, jak potoczy się życie. Więcej o intercyzie możesz przeczytać <TUTAJ>

Wszystko niestety staje się coraz droższe dlatego zostaliśmy zmuszeni do weryfikacji naszych pierwotnych założeń związanych z kosztami organizacji wesela. Trudno było wybrać jedną wartość uwzględniając różnice w cenach w poszczególnych regionach kraju. Mamy jednak nadzieję, że udało nam się jak najbardziej odwzorować rzeczywistość.

Koszty organizacji wesela – założenia

Każdy artykuł podsumowujący koszty organizacji jakiejś imprezy musi zawierać pewne założenia. To właśnie one powodują, że możemy w miarę precyzyjnie podać, ile kosztuje wesele. Oczywiście nie da się wskazać jednej kwoty, dlatego w podsumowaniu podamy rząd wielkości wydatków. Opisując, ile kosztuje wesele poczyniliśmy następujące założenia:

  • wesele na 100 osób,
  • brak „poprawin”,
  • średni standard imprezy – wybieramy produkty nie te najtańsze, ale też nie te najdroższe,
  • nie stosujemy zbędnych „udziwnień” jeśli chodzi o menu i weselne atrakcje,
  • wesele odbędzie się w mieście, dlatego nie organizujemy transportu dla gości,
  • zapewniamy nocleg dla 20 osób.

Ile kosztuje wesele 2019 – sala

Odpowiednie miejsce to połowa sukcesu przy organizacji wesela. Koszty sali stanowią sporą część i w dużej mierze decydują o tym, ile kosztuje wesele. Zdecydowanie najpopularniejsze są wesela organizowane w salach weselnych, restauracjach czy hotelach. Młodzi wybierając miejsce na organizację wesela kierują różnymi względami. Dla niektórych ważna jest wielkość sali, dla innych jej odległość od miasta czy menu. Bez względu na preferencje za przyjęcie weselne zorganizowane w jednym z takich miejsc trzeba sporo zapłacić. Sporo czyli, ile? W zależności od terminu i menu można znaleźć oferty już od 150 zł – 170 zł / osobę. My przyjmiemy jednak cenę 220 zł. Jest to kwota zapewniająca 4 gorące posiłki, ciasta, zimną płytę, napoje oraz dekorację sali. Być może osoby z większych miast powiedzą, że 220 zł to zdecydowanie za mało na zorganizowanie przyjęcia na poziomie. Z kolei osoby z mniejszych miejscowości mogą powiedzieć, że to zbyt drogo. Zdecydowaliśmy się jednak przyjąć taki kompromis. Zgodnie z powyższym sala weselna dla 100 osób to wydatek rzędu 22 000 zł.

Kiedyś wesela organizowane były częściej w remizach strażackich, dziś jest to coraz mniej popularne. Co ciekawe takie wesele niekoniecznie będzie tańsze od tego zorganizowanego w sali weselnej.

Ile kosztuje wesele – ubiór

W momencie, kiedy zarezerwowaliśmy salę weselną możemy zacząć resztę przygotowań. Do pozycji „must have” trzeba zaliczyć ubiór. W przypadku kobiety będzie to suknia, buty oraz dodatki. Suknia ślubna będzie zdecydowanie najdroższa. Różnica w cenie poszczególnych egzemplarzy jest znaczna. Dodatkowo kobieta ma wybór, czy chce kupić suknię nową lub używaną. Generalnie za 2 500 zł – 3 000 zł bez trudu można kupić swój wymarzony egzemplarz. Do tego buty za 200 zł, bieliznę za 100 zł oraz dodatki za 200 zł. W sumie kobieta wyda na swój strój około 3 500 zł.

Męska kreacja będzie nieznacznie tańsza. Elegancki, firmowy garnitur można kupić spokojnie za 1 500 zł. Do tego koszula za 200 zł, buty za 200 zł, krawat i poszetka za 100 zł i pasek za 100 zł. W sumie mężczyzna na swój strój wyda około 2 000 zł.

Państwo młodzi wydadzą łącznie 5 500 zł za swoje kreacje.

Ile kosztuje wesele – alkohol

Zakładamy, że organizujemy tradycyjne „alkoholowe” wesele. Myślę, że trzeba przyjąć wariant 0,5 L wódki na osobę. Do tego kilka win i kilka butelek „kolorowych” alkoholi. Oczywiście wszystko zależy od gości. Tak czy siak, 100 butelek wódki to wydatek rzędu 2 500 zł, do tego 20 win za 500 zł oraz 10 butelek whisky za 500 zł. W przypadku wesela lepiej, żeby alkohol został niż ma go zabraknąć.

W sumie na alkohol Młodzi wydadzą około 3 500 zł.

Ile kosztuje wesele – tort

Na weselu nie może zabraknąć także tortu – jeśli sala weselna w pakiecie nie oferuje tortu to musicie zamówić go osobno w cukierni. W przypadku wesela na 100 osób optymalnie będzie zamówić 10 kg – 12 kg tortu. Zwykle kilogram tortu weselnego kosztuje w cukierni około 50 zł. Łatwo więc policzyć, że tort weselny to wydatek rzędu minimum 500 zł.

Ile kosztuje wesele – oprawa muzyczna

Czym byłoby wesele bez orkiestry? Obecnie stosowane są 2 warianty albo orkiestra albo DJ. Kiedyś wydawało się, że orkiestra jest obowiązkowa, ale obecnie coraz więcej osób przekonuje się do DJ-a. Nie będziemy oceniać, który z wariantów jest lepszy. Każdy musi ocenić sam. DJ na pewno będzie tańszy i da większą możliwość zaprezentowania ulubionej muzyki Młodych. Orkiestra to ukłon w stronę tradycji. Przechodząc do kosztów – DJ to wydatek rzędu 2 500 zł – 4 000 zł. Orkiestra składająca się z 4 osób to wydatek 3 500 – 7 000 zł. Wszystko będzie zależało od renomy orkiestry.

Ile kosztuje wesele – tańce

Coraz popularniejsze stają się przedmałżeńskie kursy tańca. Młodzi mogą podszkolić swoje umiejętności i przygotować choreografię pod pierwszy taniec. W zależności od liczebności grupy (im większa grupa tym jest taniej) taki kurs to wydatek rzędu 300 zł – 500 zł.

Ile kosztuje wesele – noclegi dla gości

Na wesela zapraszamy gości z różnych części kraju a nawet i świata. Pewnie niektórym z nich będzie trzeba zapewnić nocleg. Średniej klasy pokój w hotelu ze śniadaniem to wydatek około 150 zł za noc. Przy 10 parach za noclegi dla gości zapłacimy około 1 500 zł.

  1. warto pomyśleć o tym szukając sali – nocleg w miejscu, gdzie odbywa się wesele to duże udogodnienie, a także możliwość większej negocjacji ceny.

Ile kosztuje wesele – samochód do ślubu

Warto byłoby pojechać do ślubu jakimś fajnym samochodem. Owszem można jechać samochodem pożyczonym od kogoś znajomego, ale i tak musimy wtedy wydać minimum kilkadziesiąt złotych na dekorację, do tego dochodzi myjnia + paliwo. W wersji oszczędnej wydamy około 150 zł. W wersji droższej, jedziemy do ślubu wymarzonym retro samochodem lub autem sportowym. Koszt wynajęcia takiego samochodu to około 1 000 zł.

Ile kosztuje wesele – fotograf i kamerzysta

Wesele to jedno z najważniejszych wydarzeń, dlatego ważne jest, aby zostało uwiecznione na zdjęciach lub/i filmach. W tym celu warto zatrudnić fotografa oraz kamerzystę. Oczywiście zdarzają się sytuacje, w których na weselu jest 2 fotografów, dron itd. Przyjmujemy jednak wariant z jednym kamerzystą i fotografem. Jeśli chodzi o koszty, to dużą rolę odgrywa ich renoma. Można znaleźć fotografa, który za 1 800 zł wykona zdjęcia na ślubie i weselu, przygotuje album oraz pojedzie na plener. Można znaleźć też takiego, który za swoje usługi będzie chciał nawet 5 000 zł. Identycznie ma się sprawa z kamerzystą. Dlatego po raz kolejny zastosujemy pewne uproszczenie i przyjmiemy kwoty 2 800 zł za kamerzystę i 2 800 zł za fotografa. Uwiecznienie wesele to wydatek rzędu 5 500 zł.

Ile kosztuje wesele – obrączki

Biorąc ślub, nie można zapomnieć o obrączkach. Podczas ceremonii pamięta o nich świadek, ale wcześniej Młodzi muszą mu je dostarczyć. W zależności od materiału z jakiego będą wykonane, rozmiarów i upodobań młodych kupno obrączek to wydatek rzędu 1 000 zł – 2 500 zł.

Ile kosztuje wesele – zaproszenia, winietki, ozdoby, bukiet ślubny

Zaproszenia, winietki, menu czy estetyczne pudełko na koperty to kwestie, które nie są aż tak kosztowne. Menu na stoły, pudełko na koperty, 50 zaproszeń i 100 winietek to wydatek około 300 zł – 400 zł. Do tego musimy doliczyć 100 zł – 200 zł za bukiet ślubny.

Ile kosztuje wesele – ślub cywilny

Bez względu na to, czy bierzemy ślub cywilny czy kościelny to urzędowe koszty w wysokości 84 zł trzeba ponieść. W przypadku jedynie cywilnej uroczystości mogą dojść dodatkowe koszty np. za ceremonię poza Urzędem Stanu Cywilnego albo dodatkową oprawę muzyczną.

Ile kosztuje wesele – ksiądz, dekoracja kościoła, organista

Większość ślubów to jednak śluby kościelne. Koszt ich organizacji to dekoracja kościoła, oprawa muzyczna, a także opłata dla księdza. Dekoracja kościoła to koszt około 500 zł, organista weźmie od Nas 100 zł, a ksiądz od 400 zł do 1 000 zł. Łącznie wydatki na ślub kościelny powinny się zamknąć w kwocie 1 000 zł – 1 300 zł.

Ile kosztuje wesele –  podziękowania dla rodziców/gości

Coraz większą popularnością cieszą się prezenty dla rodziców w ramach podziękowania za trud włożony w wychowanie i pomoc w organizacji wesela. Prezenty zależą od inwencji dzieci. Mogą to być między innymi tradycyjne kosze prezentowe lub wykupione bony do spa. Koszt takich prezentów dla obu par rodziców to około 600 zł.

Ile kosztuje wesele – fryzjer/kosmetyczka/makijażystka

Fryzjer dla mężczyzny oraz fryzjer i kosmetyczka/makijażystka dla kobiety to wydatek około 400 zł – 500 zł.

Ile kosztuje wesele – największe trudności

Organizacja wesela to duże przedsięwzięcie. Nie można jednak się zniechęcać ani uprzedzać. To tylko tak strasznie wygląda. W rzeczywistości można bez trudu samemu wszystko ogarnąć, trzeba tylko wiedzieć czego się chce i czego się szuka. W tym artykule dowiedzieliście się, ile kosztuje wesele. Postaramy się podpowiedzieć Wam także, co może okazać się największą trudnością. Być może taka wiedza pozwoli Wam uniknąć zbędnych nerwów.

Na pewno problematyczne jest zgranie terminów. To znaczy mając wymarzony zespół, wymarzoną salę i ulubionego fotografa trzeba liczyć się z tym, że będzie trzeba iść na pewne kompromisy. Być może wesele nie odbędzie się w sierpniu albo będzie trzeba zmienić zespół. Wszystko zależy od podejścia. Sam zorganizowałem wesele z terminem za 6 miesięcy i wszyscy byli zadowoleni 😊 Chociaż są ludzie, którzy mają upatrzone miejsce i aby zgrać to z wymarzonym fotografem i zespołem muszą planować wesele na 2 czy 3 lata do przodu. Kwestia wyboru.

Na pewno dużym problemem jest także to, że każdy słysząc o weselu od razu podnosi cenę za swoje usługi, ale o tym poniżej…

Ile kosztuje organizacja wesela – czy można taniej?

Wesele to impreza, na której można sporo zaoszczędzić – nie chodzi tutaj oczywiście o wybieranie tanich, gorszych jakościowo produktów. Chodzi o kupienie tego samego standardu za niższą cenę. Trzeba jednak stosować się do pewnych zasad. Przede wszystkim wesele to impreza, na której każdy chce zarobić. Przecież co znaczy dodatkowe 200 zł w obliczu wydania 40 000 zł. Dlatego warto się targować, warto przeglądać usługi konkurencji, warto wysyłać zapytania do różnych firm.

Czego nie warto robić?

O tym już pisaliśmy. Nie warto się usztywniać co do jednego terminu, jednego fotografa i jednej sali. Takie podejście znacznie utrudnia negocjacje. Ile można zaoszczędzić? Nawet 20%.

Ile kosztuje wesele – jak szukać oszczędności?

Najważniejszym determinantem kosztów wesela jest termin. Popularne terminy, a więc czerwiec, sierpień oraz wrzesień są najdroższe. Wtedy najwięcej zapłacimy za salę, ale także kamerzystę czy fotografa. Prosta zasada ekonomii wysoki popyt i ograniczona podaż powodują wzrost cen. Organizując wesele w miesiącu bez „R”, można zaoszczędzić nawet 20%. Może się okazać, że oszczędność wyniesie nawet kilka tysięcy złotych.

Szukając oszczędności można wybrać kwiecień, maj lub lipiec.

Można także zastanowić się nad DJ-em, a także rezygnację z wynajęcia samochodu, a zamiast tego pożyczyć go od znajomych.

Wiadomo wesele ma się raz w życiu i nikt nie chce na nim oszczędzać, ale pamiętajcie, że usługodawcy o tym wiedzą i dlatego niektóre ceny są tak wysokie.

Koszt wesela – podsumowanie

Koszt organizacji wesela wynosi 45 000 zł – 52 000 zł.

Na pewno jest to wysoka kwota, ale wesele na 100 osób jest dużym weselem. Mniejsze, skromniejsze przyjęcia można zorganizować znacznie niższym kosztem. Warto także pamiętać, że część kosztów można opłacić już po weselu. Oznacza to, że z otrzymanych kopert można opłacić fotografa, kamerzystę czy ponad 50% kosztów sali. Dzięki temu organizując wesele trzeba początkowo posiadać znacznie mniejszą kwotę niż ta, o której piszemy.

Zastanawiasz się, ile dać na wesele?

Mamy nadzieję, że podobał się Wam nasz jeden z najdłuższych artykułów. Zachęcamy do dyskusji na temat kosztów organizacji wesela. Chcielibyśmy wiedzieć, ile kosztuje wesele według Was. Może macie jakieś inne pomysły na szukanie oszczędności? A może uważacie, że nie warto ich szukać w tym przypadku?

Jeśli coś pójdzie nie tak, to:

Ile kosztuje rozwód?

Jeśli chcecie mieć więcej pieniędzy do dyspozycji nauczcie się negocjować swoje wynagrodzenie.

O tym jak negocjować podwyżkę dowiesz się z naszego artykułu.

Polecamy także:

You Might Also Like

39 komentarzy

  • Reply
    Great Kate
    Czerwiec 7, 2018 at 6:51 am

    Wesele na 100 osób jest duże? Wesela na których bywam i swoje własne to przedział 150-190 osób

    • Reply
      finansowysilacz
      Czerwiec 7, 2018 at 6:58 am

      To kwestia punktu widzenia 🙂 dla jednego dużo to 300 osób a dla innego 60 🙂

  • Reply
    Monika i Piotrek
    Czerwiec 7, 2018 at 7:04 am

    Dopóki sami nie przygotowujemy się do wesela, to często nie zdajemy sobie sprawy o kosztach, jakie będziemy musieli ponieść. Bardzo praktyczny wpis. 🙂

    • Reply
      finansowysilacz
      Czerwiec 7, 2018 at 7:08 am

      Warto mieć świadomość jak duża jest skala wydatków…

  • Reply
    Kosmetolog Marta
    Czerwiec 7, 2018 at 8:49 am

    Jeśli chodzi o koszty wesela to tak naprawdę w każdym mieście wygląda to inaczej i zależy od wielu różnych czynników.

    U nas wesele było na 270 osób i wcale nie uważamy je za duże, gdyż w naszych okolicach liczba 300 osób jest standardem.

    Dodatkowo pamiętajmy o tym, że cena za lokal to co innego a cena za kucharkę i organizację samodzielnego wesela np w remizie to co innego.

    Ja bardzo nie lubię takich zestawień, bo są one dla mnie mocno subiektywne a nie obiektywne.

    Równie dobrze można kupić suknię za 7 tys a dekorację zapłacić 100 zł i odwrotnie, są to tak indywidualne preferencje, że niestety ale nie da się ich ocenić w jakiś kategoriach.

    Tak samo słowo „udziwnienia” nie zamyka się w żadnej kategorii. Dla jednych świece na stołach będą niepotrzebnym udziwnieniem a dla innych fotobudka.

    Osobiście uważam, że warto wszystko przedyskutować, bo w 80 % przypadków 3/4 kosztów wesela pokrywają rodzice, nie sami narzeczeni.

    • Reply
      finansowysilacz
      Czerwiec 7, 2018 at 8:54 am

      Pełna zgoda. Mamy świadomość, że można wydać baaardzo dużo. Jednak tworząc taki artykuł chcieliśmy pomóc młodym parom poznać orientacyjne koszty. Takie zestawienie pomaga chociażby wziąć pod uwagę większość kosztów. Czasem wydaje się, że koszty wesela to tylko sala, ubiór i ubrania 🙂 Jak widać kosztów jest znacznie więcej.

      • Reply
        Kosmetolog Marta
        Czerwiec 7, 2018 at 9:34 am

        Oczywiście że tak jednak powinniście bardziej podkreślić to, że ceny są bardzo orientacyjne.

        • Reply
          finansowysilacz
          Czerwiec 7, 2018 at 9:39 am

          W pierwszym akapicie wspomnieliśmy, że sporo osób może się nie zgodzić z prezentowanymi przez Nas cenami. Niestety nie da się wstrzelić tutaj w jeden scenariusz. Ale wydaje się, że taka opcja jest lepsza niż napisanie: cena wesela 40 tys – 150 tys

          • Kosmetolog Marta
            Czerwiec 7, 2018 at 10:06 am

            Z tego właśnie względu nie lubię tego typu wpisów, bo nie wnoszą nic konkretnego poza jakimiś tam założeniami, które w rzeczywistości dla każdego są inne.

            Super że informujesz o jakich kosztach należy pamiętać, czy o opłatach stałych w całym kraju ale cała reszta jest tak jak pisałam bardzo rozbieżna w zależności od miejsca, możliwości i sposobów jakimi dysponujemy 😉
            Ale może już nie drążmy tematu 🙂 W każdym bądź razie dzięki za możliwość dyskusji 🙂 Gdybyście kiedyś chcieli pogadać o oszczędnościach na kosmetykach higienie czy planach zabiegowych- zapraszam 🙂

          • finansowysilacz
            Czerwiec 7, 2018 at 10:07 am

            Możesz napisać gościnnie dla Nas taki tekst, jeśli chcesz 🙂

          • Monika Walczyk
            Czerwiec 7, 2018 at 1:16 pm

            Ale masz ból dupy… Są ludzie, którzy nie chodzą na wesela, albo nie orientują się w cenach. Wpis bardzo cenny, bo zawiera elementy, na które trzeba zwrócić uwagę. To oczywiste, że wesele na zamku pod Krakowem będzie droższe niż potupaja w Koziej Dupie. Po co to roztrząsać?

          • Kosmetolog Marta
            Czerwiec 7, 2018 at 1:47 pm

            Pani Moniko, może trochę więcej kultury, od razu świat stanie się piękniejszy 😉
            Mam takie samo prawo wyrazić swoją opinię jak Ty.

            Dodatkowo robiąc swoje wesele dokładnie spisywałam co ile kosztowało stąd zwróciłam uwagę, że są duże rozbieżności w kwotach, które podali autorzy.

          • finansowysilacz
            Czerwiec 7, 2018 at 1:51 pm

            Spokojnie Drogie Panie 🙂
            Każdy ma prawo do wyrażenia swojego zdania.
            Liczyliśmy się z tym, że możemy wywołać dyskusję 😉

  • Reply
    Kasia M
    Czerwiec 7, 2018 at 9:01 am

    sportowe auto albo retro za 1000zł – mała szansa. Ceny startują od 1500 w górę.
    Dj za 2000 to cena startowa za początkującego – DJ z doświadczeniem to minimum 3000. Dobry zespół grający live to minimum 5000. Dobry film i zdjęcia minimum 3500 za dzień ślubu. Bukiet ślubny 150 – 400.
    Sama jestem w branży ślubnej

    • Reply
      finansowysilacz
      Czerwiec 7, 2018 at 9:05 am

      Dzięki za włączenie się w dyskusję. Ceny zależą od wielu czynników. Między innymi od wielkości miasta/terminu itd… Wiadomo, że osoby z branży ślubnej chcą windować te ceny 🙂

      • Reply
        Kasia M
        Czerwiec 7, 2018 at 10:19 am

        To nie kwestia windowania cen, a policzenia kosztów i czasu pracy.
        Bukiet ślubny to nie tylko zrobienie kompozycji z tego co jest na pracowni, a konsultacje z panną młodą (poznanie potrzeb, przedstawienie inspiracji, ustalanie finalnego projektu bukietu), specjalne przygotowanie kwiatów i ułożenie bukietu. Całość zajmuje 5-6 razy tyle co przygotowanie bukietu na urodziny.
        DJ może mieć różnej klasy sprzęt – a to różnica w pewności działania i jakości samego dźwięku.
        Może mieć pojęcie o bawieniu gości, albo jego konferansjerka może ograniczać się do jednego zdania zapraszamy do kolejnego bloku muzycznego.
        Zespół może grać live albo z podkładów. Jak gra live to poświęcają czas na próby i przygotowanie nowego materiału.
        Auto samo się nie utrzyma, a im bardziej wymyślne tym droższe – pali ile wlejesz, ubezpieczenie na wynajem kosztuje fortunę.
        Film i zdjęcia to nie tylko czas w dniu ślubu, ale czas na obróbkę i montaż.

        Wszyscy muszą dbać o marketing i poświęcać czas na rozmowę z parą czy spotkania.

        • Reply
          finansowysilacz
          Czerwiec 7, 2018 at 10:27 am

          Pełna zgoda. Wiem jak działa biznes. Każdy chce zarobić i to jest ok. Przecież wolałbym dostać od Banku 10 000 za reklamę zamiast 1 000. To jest ok.
          Natomiast pisząc artykuł opierałem się także na tym co wynegocjowałem samemu. Powiem więcej, ceny opisane są wyższe od tego co płaciłem samemu. Mam świadomość, że w zależności od miejsca i terminu można mieć o wiele drożej. Sam miałem propozycję od fotografa za 5 000 zł a wybrałem takiego za 1 500. Rozumiem, że ktoś może powiedzieć, że to psucie rynku, ale tak to wygląda. Usługodawca chce dobrze zarobić a usługobiorca chce mieć jak najtaniej.

          • Kasia M
            Czerwiec 7, 2018 at 10:35 am

            Miejsce i termin zawsze mają znaczenie. Każdy sobie sam liczy ile kosztuje jego godzina pracy ( zakładam, że to robi 🙂 )
            Usługodawca chce dostać zapłatę za swoją dobrze wykonaną pracę, a usługobiorca chce mieć pewność, że dostanie dokładnie to czego oczekuje.
            Każdy ma inne oczekiwania, gust i wszystko nie może być identyczne. To nie jest tylko fanaberia że ktoś bierze za wesele 8 tys(zespół) a ktoś inny 3, za bukiet 120 inny 500, ktos za fotografa i film da 3000 ktoś 22000. Dla każdego coś innego jest ważne.
            Ale nie mówmy tu o windowaniu cen bo nie o to chodzi w wycenie usług i to nie tylko ślubnych

          • finansowysilacz
            Czerwiec 7, 2018 at 10:38 am

            Tutaj mamy do czynienia z prostym mechanizmem rynkowym. Jeśli mam zespół i gram za 3 000 zł i mam 100% obłożenie + liczne telefony to podnoszę cenę. Podnoszę cenę dopóki ktoś chce tyle zapłacić 🙂

          • Karolina Gliszczyńska
            Listopad 16, 2018 at 4:00 pm

            Do wyceny koniecne jest tez podane lokalizacji. Śluby w dużych miastach, w centrum Polski i bliżej zachodniej granicy są nawet dwa razy droższe niż na wschodzie kraju, czy w malutkich miejscowościach.

            Uważam, że zwrot „windowanie cen” jest bardzo krzywdzący. Jestem fotogrfem ślubnym i tak, pracowałam pierwsze dwa wesela za 2000zł ale bez albumu i innych dodatków. Zgadnij co… Opłaciłam za to zus i podatek, reszta została mi na paliwo, spędziłam na jednym reportażu 15 godzin i ok 60h obróbki 😉

            Realna cena za usługi fotografa bez zawyżania cen to od 3,5tys wzwyż (ok 4,5-6 tys za dobrego fotografa) i to tylko „śmieszne” stawki na polskim rynku. Tak jak mówisz, prestiż czy „marka” mają znaczenie, ale to nie jest „sztuczne windowanie cen”. To normalna kalkulacja , która pozwa na utrzymanie firmy cały rok i wrzucenie czegokolwiek przez ten czas do garnka, amortyzację sprzętu i opłacenie abonamentu czy licencji za programy graficzne , których ceny często mają cztery zera za pierwszą cyfrą. Sprzęt na weselach zużywa się w tempie wykładniczym, utrzymanie serwerów, które pomeszczą takie ilości zdjęć dla klientów to spore kwoty. Koszt materiałów , na jakich oddawany jest materiał, też uzalezniony jest od jakości i opcji. Można wydrukować cały reportaż w empiku za 100zł, można wydrukowac tyle samo odbitek w jakości premium (bez strat w obrazie) za 500zł, bynajmniej nie dlatego, że to zdjęcia ślubne (cennik odbitek nie ulega zmianie).

            Nie wątpię, że zawsze znajdzie się fotograf, który chce zrobić portfolio, albo mamy niskie oczekiwania jeśli chodzi o otrzymane obrazy czy serwis. Ktoś może tym dorabia, można też wziąć wujka Fryderyka on nam zrobi fotki za darmo.

            Patrząc na to jak opisałeś część dotyczącą upamiętniania uroczystości, szczerze wątpię by inne podpunkty były bliskie prawdy.

            Jest różnica pomiędzy tym „udało mi się zrobić ślub za tanioszkę” a faktycznymi kosztami, jakie musi ponieść zwykły Kowalski.

            Za swoje wesele na 30 os zapłaciłam … UWAGA… 6tys zł (tak, za całe wesele). Fotograf był naszym dobrym znajomym 0zł, sukienkę kupiłam u znanego projektanta, ale nie był to fason typowo ślubny bo takiego nie chciałam, kolekcja z poprzedniego sezonu (całość stylizacji z markowymi butami kosztowała mnie 700zł), miałam retro samochód z wyjątkowym kierowcą (kapitan marynarki w umundurowaniu) koszt 0zł (rodzina), stylizacja męża 1500zł, kwiaty 30zł, sala 120zł od tależyka (wesele w całości wegańskie i bez alkoholu prócz czerwonego wina i szampana).
            Mimo tak niskich kosztów przyjęcie było wyjątkowe, reportaż z niego wygrał nagrodę prestiżowego zinu ślubnego „ślub roku”.

            Czy teraz powinnam wszystkim mówić, że organizacja wesela na 30 os kosztuje mniej niż 10tys zł a czas organizacji to mniej niż miesiąc? NIE, bo akurat tak udało mi się zakombinować, ale to szczęśliwy traf, znajomości, umiejętność „zaszperania” i bezkompromisowe realizowanie pomysłu.

            Tak jak ktoś wyżej pisał o kwiatach: wiązanka ślubna nie jest droższa tylko dlatego, że ma „ślubna” w nazwie. Kwiaty muszą wytrzymać dłużej niż zwykły bukiet, kompozycja wymaga dopasowania do koncepcji i kreacji.

            Wszystko jest kwestią gustu, pomysłu, potrzeb. Uważam, że Twój artykuł może sprawić jedynie to, że ciężka praca osób pracujących przy weselu, będzie ceniona jeszce mniej.

            Podkreślam, to nie „sztuczne windowanie cen na słowo ŚLUBNE”. Tu nie chodzi tez o podnoszenie cen bo kalendarz pełny. To są normalne stawki, które pozwalają zarobić na chleb osobom , które w sezonie muszą zarobić na cały rok i sprzęt/materiały/reklamę.

            Proponuję jeszcze raz przeanalizowac swój artykuł i zweryfikować na ile jest to chwalenie się „bo zrobiłem slub po taniości”, „zawsze możesz znaleźć taniej”, a na ile realne przedstawienie cen.

            Dodam, że po sezonie często wcale nie jest taniej: w wypadku fotografów, którzy często zawieszają na ten czas działalność, terminy poza sezonem musza jednocześnie zarobić na siebie i na zus , który normalnie rozkłada się na 3-8 ślubów w miesiącu. 😀 To tak z gatunku „chytry dwa razy traci”. Wolę nie robić reportażu wcale, niż robić go za koszta, tracąc przy tym czas.

  • Reply
    Monika Grabiec
    Czerwiec 7, 2018 at 9:44 am

    Może z drugiej strony pytam, ale w takim razie ile trzeba teraz dać „w kopercie” powiedzmy za parę ?

    • Reply
      finansowysilacz
      Czerwiec 7, 2018 at 9:46 am

      Taki artykuł również powstanie 🙂 wszystko zależy od stopnia pokrewieństwa i innych okoliczności. Ale wydaje się, że obecnie 400 zł to minimum. Chociaż każdy daje tyle na ile go stać 🙂

  • Reply
    Andzia Mazurek
    Czerwiec 19, 2018 at 6:58 pm

    Cena takiej imprezy jest bardzo indywidualna i nie da sie jej okreslic od tak. Przyklad na naszym weselu w odniesieniu do np sali. My robilismy wesele na 80 osób w zajeździe Hetman pod Lublinem a moja kuzynka miesiac póżniej na 60 osób w centrum miasta. Nasza sala wyszła dużo taniej a uwazam ze jedzenia było wiecej, dekoracje też ładniejsze a i obsługa była super. Sukienkę też kupiłam za 1200 zł podczas gdy ona tyle dała za koszulę i skarpetki pana młodego 😀

    • Reply
      finansowysilacz
      Czerwiec 20, 2018 at 6:04 am

      Dokładnie tak to wygląda. Wszystko zależy od indywidualnych upodobań. Chcieliśmy tylko zwrócić uwagę na rząd wielkości. Wielokrotnie powtarzaliśmy, że można taniej i o wiele drożej.

  • Reply
    kingulencja1
    Sierpień 16, 2018 at 9:15 am

    Nam udało się zamknąć w 15-20 tysiącach 🙂 z weselem do 1 w nocy bez wodki, tylko wino 🙂 było niesamowicie 🙂 najwazniejsza jest decyzja, jak sie chce to sie da 🙂 zoorganizowalismy w pol roku 🙂

    • Reply
      finansowysilacz
      Sierpień 16, 2018 at 10:15 am

      Dla chcącego nic trudnego 🙂 A na ile osób?

  • Reply
    dzikikucyk
    Sierpień 20, 2018 at 1:13 pm

    widać po tym wylistowaniu, że kupę kasy wydaje się na tzw. pierdoły. brakuje mi podsumowania. podobno średnio wesele zamyka się w 70 tys złotych… dla chętnych zgłębiania tematu więcej w podcaście, kt. współtworzyłam: https://www.youtube.com/wat

    • Reply
      finansowysilacz
      Sierpień 20, 2018 at 1:23 pm

      Około 40 tysięcy złotych 🙂

      • Reply
        dzikikucyk
        Sierpień 20, 2018 at 1:32 pm

        to nam wyszło więcej 🙂 40 tys jest jeszcze do przeżycia 😉

        • Reply
          finansowysilacz
          Sierpień 20, 2018 at 1:41 pm

          Jest tyle różnych opcji… Można dodać chociażby fajerwerki o których nie wspominaliśmy.

          • dzikikucyk
            Sierpień 20, 2018 at 1:48 pm

            tak, wzięliście na warsztat opcję minimum i dla ledwie 100 osób. się rozumie, jak w założeniach, ale w praktyce jednak wychodzi drożej, jak się pogada z młodymi parami, przynajmniej u mnie w wawie.

          • finansowysilacz
            Sierpień 20, 2018 at 1:58 pm

            U mnie wyszło taniej 🙂 ale to wiele zależy od negocjowania, elastyczności itd 😉

          • finansowysilacz
            Styczeń 15, 2019 at 10:52 am

            wrzućcie u siebie link do tekstu 🙂

  • Reply
    Mężatka
    Grudzień 28, 2018 at 11:32 am

    Nie ma opcji, żeby wydatki na kościół zamknęły się w kwocie 1.000-1.300 zł… Nasze wydatki:
    1. Zaświadczenie o bierzmowaniu- 100 zł
    2. Zapowiedzi 2 parafie x 300 zł-600 zł
    3. Sakrament ksiądz- 1.100 zł (ślubu udzielał brat, ale proboszcz swoje wziąć musiał…)
    4.Organista- 300 zł
    5.Kościelny- 300 zł (obrączki niosły dzieci, ale światło też by się przydało :P)
    6. Dekoracja (tylko nawa główna, margaretki)- 600 zł
    7. Nauki przedmałżeńskie (bo w parafii ksiądz nie prowadzi i jechaliśmy na 2- dniowe w domu rekolekcyjnym)- 500 zł

    Razem 3.500 zł. Moim zdaniem nie jest możliwe zamknięcie wszystkich wydatków w kwocie 1.300 zł. Przynajmniej nie w naszej parafii niestety…

    • Reply
      Bartosz Maciński
      Grudzień 28, 2018 at 11:38 am

      bardzo wysokie kwoty. U mnie nauki to był koszt 150 zł. Zapowiedzi 50 zł. Kościół 600 zł.

  • Reply
    Karo Lina
    Styczeń 13, 2019 at 12:07 pm

    Czy warto się targować? Nie wiem czy sale mają tak, że dają upusty w tygodniu…może i tak było kiedyś. Teraz jest dużo ślubów w tygodniu, ja wychodzę z założenia,że pracując w sobotę, niedzielę, wtorek czy środę wykonując tę samą pracę wynagrodzenie powinno być takie samo. Oczywiście jest to tylko moje zdanie. ale weźmy przykład z życia wzięty…przychodzi klientka szuka oprawy filmowej na ślub we czwartek domaga się bo to dzień powszechni 50 % rabatu bo przecież jak mamy wszystkie soboty zajęte to co to dla nas dla niej można opuścić, plus nie żeby się domagała dodatkowych rabatów ale z 3 pendrivy w gratisie by chciała bo to tanie przecież jest. Po chwili dodaje oschło, że ona to musi na weselu zarobić bo dla niej to koszt. Czyli wniosek ,że najlepiej jak byśmy jej jeszcze dopłacili. To są klienci, którzy się targują. Klient, który oczekuje dobrej jakości czy zdjęć czy filmów wie za co płaci. Klient, który chce oszczędzić dobrze kombinuje nawet na jedzeniu. Z alkoholem jest butelka na parę i dodatkowo bar…ale w barze już trzeba samemu płacić…najgorsze jest to jak Para się kłóci z zespołem o ugrane…a jeszcze gorsza jest sytuacja jak karze zespołowi robić odgrywki/obśpiewywać każdego gościa trwa to ok 1h w zależności od ilości osób, każda osoba wrzuca od 20 do 50 zł czyli 100 osób po 50 zł to koszt za orkiestrę i to się nazywa oszczędzanie…pytanie co na to goście…to odpowiem większość wychodzi po tej zabawie…Super,że został poruszony taki temat ale może teraz warto by było napisać ile taką salę, zespół, fotografa czy filmowca to kosztuje? Odejmując koszty np. albumów, dojazdów, noclegów, sprzętu wiedzy, muzyki, którą również trzeba kupić do np. filmu, składek zus i podatkach.

    • Reply
      Bartosz Maciński
      Styczeń 14, 2019 at 7:14 am

      Jest to odwieczny problem 🙂 jeden chce tanio kupić a drugi drogo sprzedać 😉

      • Reply
        Karo Lina
        Luty 4, 2019 at 3:57 pm

        Jeżeli usługa jest warta swojej ceny to tak jest. Ja bez względu na to czy swoją pracę wykonuję we wtorek, czwartek czy sobotę mam taką samą cenę. Raz mi kobieta powiedziała, że szuka usługodawcy na Boże Ciało i każdy jej odmawia może ja się zgodzę…na co po chwili dodała,że to czwartek, że z 30 % taniej by chciała…bo to w tygodniu przecież…jak szybko to powiedziała tak szybko skończyłam rozmowę.

    • Reply
      finansowysilacz
      Styczeń 14, 2019 at 7:25 am

      Już wyjaśniam co miałem na myśli 🙂 Każdy usługodawca ustala cenę na podstawie popytu – im więcej zleceń tym cena rośnie. Jeśli ktoś ma mało pracy to woli sprzedać swoją usługę za 1 000 zł zamiast 1 500 zł tylko po to, żeby pokryć swoje koszty 🙂 Sale weselne muszą płacić czynsz, wynagrodzenia pracowników, ZUS-y itd. Często opłaca im się zejść z ceny tylko po to, żeby zrobić imprezę poza terminem.

Leave a Reply

Captcha loading...