Rynek pracy

Jak napisać podanie o pracę?

JAK NAPISAĆ PODANIE O PRACĘ

Wydawać by się mogło, że w dzisiejszych pracach znalezienie pracy nie stanowi zbyt dużego problemu. Czy tak jest w rzeczywistości? Realia dużych, dobrze rozwiniętych miast znacznie różnią się od tego co można zaobserwować w małych obszarach wiejskich. Czasem jedynym rozwiązaniem pozwalającym na znalezienie pracy jest napisanie podania o pracę. Jak napisać podanie o pracę oraz czym jest podanie o pracę? Na te pytania odpowiemy już niebawem. Zapraszamy do lektury.

Co to jest podanie o pracę?

Przede wszystkim musicie pamiętać, że podanie o pracę to nie jest to samo co list motywacyjny. Z resztą mogliście się już dowiedzieć jak napisać list motywacyjny oraz jak napisać CV. Pisząc podanie o pracę trzeba wiedzieć najpierw czym ono i jest i po co je się pisze. Jest to idealna forma dla ludzi, którzy chcą aktywnie poszukiwać pracy, nie poddają się i chcą realizować swoje cele. Podanie o pracę jest krótką informacją przedstawiającą kompetencje i kwalifikacje danego kandydata, którego celem jest jak najlepsze zaprezentowanie się przed pracodawcą, który aktualnie nie prowadzi rekrutacji. Dobrze napisane podanie o pracę może w najmniej oczekiwanym momencie zaowocować zaproszeniem na rozmowę kwalifikacyjną.

Czym się różni podanie o pracę i list motywacyjny?

Różnica jest jedna i bardzo wyraźna. List motywacyjny pisze się w odpowiedzi na konkretną ofertę pracy – przedstawia się siebie jako idealnego kandydata na konkretne stanowisko. Co ważne, stanowisko, na które aktualnie prowadzona jest rekrutacja. W przypadku podania o pracę początek jest ten sam – chodzi o to, żeby się przedstawić w jak najlepszym świetle przed danym pracodawcą. Pracodawca ten jednak w obecnym czasie nie poszukuje pracownika. Podanie o pracę na ma celu zainteresowanie pracodawcy sobą, ewentualnie uczestniczenie w rekrutacji w późniejszym czasie – jest to szczególnie dobry sposób w przypadku dużych firm, które regularnie prowadzą nabory na różne stanowiska. Warto być w takiej bazie danych.

Kiedy warto wysłać podanie o pracę?

Poniżej wypunktujemy 3 najważniejsze sytuacje, w których warto napisać i wysłać podanie o pracę. Są to sytuacje, kiedy wysłanie podania o pracę będzie najbardziej efektywne.

  • kiedy nie masz praktycznie żadnego doświadczenia, ale bardzo zależy Ci na dostaniu pracy i chciałbyś pokazać swoją wysoką motywację do pracy,
  • kiedy zależy Ci na dostaniu pracy w konkretnej firmie, na konkretnym stanowisku, a rekrutacja jest tam prowadzona wyjątkowo rzadko,
  • kiedy miałeś już styczność z daną firmą z okazji praktyk w szkole czy na studiach. Pisząc podanie o pracę wyrazisz swoją gotowość do pracy – jako, że nie jesteś tam anonimowy to Twoje szanse wzrosną.

Jak napisać podanie o pracę, które nie zostanie wyrzucone?

Oczywiście to, że uda wam się napisać i wysłać podanie o pracę nie daje gwarancji zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną, nie wspominając tutaj o dostaniu pracy. Aby zwiększyć swoje szanse trzeba napisać podanie o pracę tak, aby wyróżnić się z tłumu i w jakiś sposób zapaść w pamięć potencjalnemu pracodawcy.

Elementy, które powinno zawierać podanie o pracę:

  • nagłówek „PODANIE O PRACĘ”,
  • datę i miejsce,
  • dane kontaktowe – imię, nazwisko, email, nr telefonu,
  • dane firmy – wpisz (jeśli znasz) nazwisko kierownika działu, do którego chcesz się dostać lub wyślij do działu HR,
  • informację o załącznikach – jeśli są,
  • własnoręczny podpis.

Poznaliście już konstrukcję podania o pracę i najważniejsze elementy, które muszą się w nim znaleźć, teraz szczegółowo dowiecie się:

Jak napisać podanie o pracę?

Nie ulega wątpliwości, że pisząc podanie o pracę trzeba pokazać jak bardzo zależy nam na otrzymaniu pracy. Warto wykazać się wiedzą o firmie i stworzyć dokument dedykowany konkretnemu pracodawcy, czyli nie wysyłaj tego samego podania do każdego pracodawcy. Poza tym:

  • pisz o jakie stanowisko chciałbyś się ubiegać,
  • zaprezentuj się z jak najlepszej strony, skup się na swoich umiejętnościach i doświadczeniu – przekonaj pracodawcę, że jesteś idealnym kandydatem – może to być krótki opis – bardziej szczegółowo napisałeś to w CV.

Wydaje się, że są to tylko 2 rzeczy jednak w rzeczywistości przedstawienie się z dobrej strony może być bardzo trudne. W dużych firmach jest łatwiej, działy HR są dedykowane do poszukiwania pracowników i analizują każdy otrzymany dokument. Gorzej jest w przypadku mniejszych firm, gdzie zatrudnionych jest mniej osób i każdy jest „mocno zapracowany” takie podanie o pracę może wtedy trafić do szuflady i zostać zapomniane – takie są niestety fakty.

Popularne błędy

Podobnie jak w przypadku pisania CV, listu motywacyjnego i pytania o pracę mamy do czynienia z tymi samymi błędami, są nimi:

  • błędy stylistyczne, gramatyczne i ortograficzne,
  • korzystanie z mało profesjonalnego adresu email,
  • wysyłanie aplikacji na stanowiska, które nie są dopasowane do wiedzy i umiejętności.

Jak napisać podanie o pracę – podsumowanie

Poznaliście kolejny dokument aplikacyjny, który może kiedyś będziecie mieli okazję napisać. Nie ważne czy piszecie CV, list motywacyjny czy podanie o pracę. Kluczowe jest tutaj zachowanie odpowiedniej staranności i przestrzeganie najważniejszych zasad dotyczących formy tych dokumentów. Istotne jest także abyście potrafili rozróżnić, kiedy wysłać podanie o pracę, a kiedy list motywacyjny.

Mamy nadzieję, że nasz tekst przyda się Wam kiedyś i dzięki niemu znajdziecie wymarzoną pracę.

Piszemy podanie o pracę, aby dostać pracę a pracujemy dla pieniędzy. Chcielibyście zarabiać więcej? O tym jak negocjować podwyżkę dowiesz się z naszego artykułu.

Aby zarabiać więcej można także przejść z umowy o pracę na B2B – o tym, ile możesz zyskać dowiesz z innego naszego artykułu.

Ile pieniędzy potrzeba do godnego życia? O tym przekonasz się czytając artykuł – Ile kosztuje życie w Polsce?

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply

    Captcha loading...