Jak prowadzić firmę – wywiad z Marcinem Krzywickim o Krzywy Nadruk

Finansowy Siłacz od dłuższego czasu przygotowywał się do otwarcia nowego cyklu tematycznego. Raz na jakiś czas zaprezentujemy Wam wywiad z przedsiębiorcą, który opowie jak prowadzić własną firmę. Na początek prawdziwy hit – rozmowa z Marcinem Krzywickim „Królem Twittera”, który wspólnie z Arkadiuszem Nowickim prowadzi firmę Krzywy Nadruk.

Na początek kilka słów o firmie Krzywy Nadruk

„Firma Krzywy Nadruk to przede wszystkim bogaty wybór usług z branży reklamowej, począwszy od produkcji odzieży z nadrukiem, poprzez poligrafię reklamową, a skończywszy na produkcji i znakowaniu gadżetów reklamowych. Zajmujemy się kompleksową obsługą reklamy, zarówno pod kątem produkcji, jak i projektowania. Przygotujemy zarówno odzież z nadrukiem reklamowym, jak i firmową, oznakowaną logo. Produkujemy także koszulki oraz stroje piłkarskie z odpowiednim nadrukiem oraz gadżety dla kibiców. Wyróżnia nas przede wszystkim doskonała jakość produktu oraz zawsze doskonała cena, ustalana indywidualnie, na potrzeby zamówienia.
Sprawdź nas!”

Czy własna firma od zawsze była marzeniem właściciela?

Przede wszystkim właścicieli jest dwóch. Marzenie to może nieodpowiednie słowo. Raczej nie jesteśmy fanami pracą „pod kimś”. Wolimy być swoimi szefami. Piłkarze często nie mają pomysłu na siebie po zakończeniu kariery. Ja na szczęście obudziłem się w odpowiednim momencie.

Co było impulsem do rozpoczęcia działalności?

Marcin Krzywicki - krzywy nadruk

Marcin Krzywicki, źródło: Facebook

Ostatnio opisywałem to na swoim fanpage’u. Nie wiem czy chcecie na pewno to wiedzieć 🙂 Zaczynało się tak:

 

„Siedzieliśmy z kolegą na piwku i wpadliśmy na ten pomysł. Tak zaczyna się wiele historii milionerów, właścicieli dużych firm, fortun. Pewnie nad głowami pojawia się teraz chmurka jak w komiksach Garfielda:
„Piłkarz! Od razu po mordzie było widać, że chleje”.

To chyba mnie nie widzieliście! Wyglądam jakbym skończył dopiero 18-lat. Gdybym był z Nigerii to miałbym taki paszport, że w tym sezonie grałbym w Centralnej Lidze Juniorów.

Pierwsza lepsza konferencja czy targi. Po części oficjalnej przechodzi się zazwyczaj do rozmów kuluarowych. I one są często ważniejsze bo w mniej formalnej atmosferze łatwiej robić interes…” Właśnie na imprezie urodził się pomysł o biznesie. Tak powstała agencja reklamowa Krzywy Nadruk. AA się do nas zgłosi po tym wywiadzie.

Skąd pomysł na tego typu biznes?

 Mój wspólnik działał wcześniej w tej profesji, dlatego nie było tak trudno. On miał doświadczenie, a ja włożyłem do tego twarz, kilka pomysłów, kontakty i ruszyliśmy pod nową nazwą – Krzywy Nadruk. 

Jakie są koszty związane z rozpoczęciem tego typu działalności?

 Jeśli chcesz pływać w najnowszych maszynach to setki tysięcy złotych. My pływamy skromnie, ale na dużej jakości. Natomiast już po zaopatrzeniu w sprzęt wpływa na to kilka czynników.

Zazwyczaj płatność za zamówienie pobieramy przed zleceniem, a więc nie ma tragedii. Mamy co jeść 🙂

Natomiast zdarza się to, co lubimy najbardziej. Czyli ubranie od stóp do głów, załóżmy szkółki piłkarskiej. Wtedy mówimy o fakturach na dziesiątki tysięcy złotych, których nabywca nie jest w stanie jednorazowo pokryć. Dlatego jakbym miał odpowiedzieć na Wasze pytanie to odpowiedź brzmiałaby: zależy od klienta.

Co jest najtrudniejsze na początku działalności?

Zdecydowanie pozyskanie klientów. Nie wystarczy powiedzieć: „ Hej Krzywy z tej strony. W 2008 roku do reprezentacji Polski powołał mnie Leo Beenhakker. Złożycie u mnie zamówienie?” To nie wystarczy…

Takich firm jak nasza jest na pęczki. Trzeba być lepszym od nich.

Reklama dźwignią handlu…

 Czy obserwujecie sezonowość przychodów?

 Nie zabrzmi to rozsądnie, ale nie obserwujemy. My jesteśmy jednodniowi milionerzy 🙂 W takiej branży występuje duża sinusoida. Taka szkółka piłkarska na 120 dzieciaków, nie ubiera się co miesiąc od nowa. A wiadomo, ze pojedynczymi zamówieniami nie zrobisz takiego samego wyniku jak poprzez zaopatrzenie kompleksowo w sprzęt akademii piłkarskiej. Uparłem się na te dzieciaki 🙂

Czy potrzebujecie jakieś zezwolenia/patenty/atesty?

 Nie! My tylko potrzebujemy chęci.

Co jest największym problemem w prowadzeniu takiej działalności?

 Konkurencja, bo nie każdy w Polsce realizuje u nas zamówienia 🙂

A tak na serio to jeszcze żaden problem mnie tak nie zirytował, żeby Wam go przytoczyć.

 Czy „sieciówki” stanowią dla Was dużą konkurencję?

 Musimy z nimi żyć. Wiele sieciówek idzie w ilość, a nie jakość. Oferują odzież w najgorszej jakości z jakimś banalnym nadrukiem, bo i tak wiedzą, że przyjdzie jakaś Mariola i ją kupi, bo będzie się chwaliła metką. Oczywiście również zdarza się nam tak działać, ale tylko na wyraźny sygnał klienta. Jeśli nabywca chce jednorazowy t-shirt z nadrukiem to przecież nie wykonamy mu go z kaszmiru.

Jakie widzicie szanse/zagrożenia na przyszłość?

 Trudne pytania zadajecie 🙂 Wychodzę z założenia, ze jeśli wykonujemy swoją pracę dobrze to klient wróci. Dlatego nie straszcie mnie.

Jakie dziwne/niecodzienne sytuacje można napotkać prowadząc taki biznes?

Setki. Bywa wesoło. Dopóki nie mieliśmy podpisanej umowy z firmą kurierską dowoziliśmy sami paczki do głównego oddziału firmy. Zawsze wpadaliśmy tam o 18 albo minutę przed zamknięciem. Jak przyjeżdżaliśmy 17:56 to pytali co tak szybko 🙂

Czasami trzeba było się przedstawiać jako kurier żeby otworzyli Ci drzwi.

Jedna babka nas bardzo nie lubiła i nie przyjęła kiedyś paczki. To łapaliśmy gdzieś pociąg w drodze, żeby paczka doszła na następny dzień.

Obiecuję ludziom zamówienie za darmo jak nie dojdzie paczka na obiecany dzień i później muszę latać po peronach.

Co Twoim zdaniem decyduje o sukcesie w prowadzeniu biznesu?

 Ciężka praca. Musisz jeździć, rozmawiać, namawiać. Jak Cię wyrzucają drzwiami to wchodź oknem 🙂

Przytoczę wam mój ulubiony cytat. Calvin Coolidge:

„Nic na świecie nie zastąpi wytrwałości. Nie zastąpi jej talent – nie ma nic powszechniejszego niż ludzie utalentowani, którzy nie odnoszą sukcesów. Nie uczyni niczego sam geniusz – nie nagradzany geniusz to już prawie przysłowie. Nie uczyni niczego też samo wykształcenie – świat jest pełen ludzi wykształconych, o których zapomniano. Tylko wytrwałość i determinacja są wszechmocne. „

Wiecie co jest naszą zaletą? Jak już realizujemy dla kogoś zamówienie to ten ktoś do nas wraca. Tacy jesteśmy dobrzy w tym co robimy 🙂

 

Mamy nadzieję, że taka forma artykułu przypadnie Wam do gustu. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć częstotliwości wywiadów, nie zależą one tylko od naszej dobrej woli, ale również od zainteresowania. Dlatego jeśli prowadzisz własną firmę lub znasz kogoś takiego to napisz do nas. Wywiad w takiej formie to na pewno doskonała forma reklamy.

Jeśli macie jakieś sugestie, pytania lub coś do dodania to zapraszamy do komentowania na naszym blogu oraz na fanpage. Podzielcie się z nami swoimi spostrzeżeniami.