Edukacja

Meble ogrodowe w Polsce

MEBLE OGRODOWE W POLSCE - altana

Branża meblarska w Polsce przeżywa prawdziwy rozkwit. Jesteśmy jednym z liderów produkcji mebli na świecie. Potencjał rynku meblowego to ogromna szansa nie tylko dla dużych, ale też małych firm meblowych. O rozwijaniu małych firm i wyzwaniach z tym związanych, trendach na polskim rynku meblowym oraz o tym, co takiego jest w meblach produkowanych w Polsce, że cieszą się one popularnością na całym świecie, rozmawiałem z Tomaszem Silem – producentem mebli ogrodowych jako marka Alt Drew Cosmo.

Prowadzenie działalności na własny rachunek to duże wyzwanie. Tomku, co Tobie sprawia największą trudność w zarządzaniu Alt Drew Cosmo?

Każda duża firma była kiedyś mała, lecz nie każda mała staje się dużą. Ja, podobnie zresztą jak inni przedsiębiorcy, również marzę o zawojowaniu branży meblarskiej, dlatego codziennie stawiam czoła wyzwaniom, jakie przede mną stawia. Najtrudniej chyba jest pamiętać o wszystkich aspektach prowadzenia biznesu. Zdarza mi się skupiać na jednej z jego stron, lecz wtedy szybko przypominam sobie, że lekceważenie drugiej może mnie dużo kosztować. Jeśli będę myśleć tylko o poprawie jakości moich produktów, a zapomnę o marketingu, to co z tego, że zaoferuję znakomitą altanę, skoro nikt nie będzie wiedział o jej istnieniu. Kolejnym trudnym zadaniem jest nieustanny rozwój. Mała firma wraz z biegiem czasu, wzrostem liczby zamówień i produktów staje się coraz bardziej skomplikowana z powodu zwiększonej ilości procesów do wykonania. Oczywiście miło jest zatrudniać nowych pracowników i powiększać powierzchnię działania. Moim zdaniem jednak priorytetem każdego przedsiębiorcy jest reagowanie na zachodzące na rynku zmiany oraz nieustanne podnoszenie sobie poprzeczki. I też właśnie sam staram się to robić.

Reagujesz na zmiany, więc musisz stale śledzić trendy na polskim rynku w swojej branży. Na co Twoim zdaniem obecnie zwracają uwagę Polacy, kupując meble do ogrodu? Dlaczego popularność polskich mebli rośnie w zastraszającym tempie?

Teraz Polacy stawiają na jakość i da się to zauważyć. Kiedyś kupowaliśmy plastikowy komplet mebli do ogrodu w markecie, które żółkły od słońca, a kiepskiej jakości plastik łamał się nawet pod niewielkim ciężarem. Ważne, że było tanio. Dziś jesteśmy bardziej zamożnym społeczeństwem i oczekujemy, że zakupione meble będą nie tylko ładne, ale też będą służyć przez długie lata. Zwracamy uwagę na jakość tworzywa, weryfikujemy odporność na promieniowanie UV i pytamy, jak dany materiał zareaguje na kontakt z wodą. Co więcej, lubimy się wyróżniać. Dlatego coraz częściej szukamy alternatyw dla oferty gigantów w branży meblowej takich jak Castorama czy IKEA. I wtedy z pomocą przychodzi Alt Drew Cosmo, gdzie oferujemy dostosowanie mebli do każdego ogrodu, na czym też wielu klientom zależy. Jeden ma większą powierzchnię do zagospodarowania, a inny mniejszą. Nasze projekty spełniają oczekiwania zarówno jednych, jak i drugich. Na tle dużych firm wyróżnia nas też indywidualne podejście do każdego klienta. Kupując meble w sieciówce, nierzadko jesteśmy skazani na ich samodzielny montaż, który wielu sprawia niemały kłopot. Takie firmy jak moja oferują obsługę od A do Z – od wykonania projektu, aż do jego realizacji w ogrodzie klienta.

Raport o Rynku meblarskim w Polsce* pokazuje, że wartość polskiego rynku meblarskiego stanowi ponad 7% wartości produkcji mebli w całej Europie. Wyprzedzają nas tylko Niemcy, Włochy i Wielka Brytania. Co Twoim zdaniem sprawia, że Polska jest liderem w produkcji mebli na skalę europejską?

W raporcie, o którym mówisz, jest też napisane, że wartość produkcji sprzedanej przemysłu meblarskiego w Polsce w 2016 roku wyniosła 42 mld złotych. Co więcej, prognozy wskazują, że do 2020 roku wynik ten wzrośnie do prawie 50 mld złotych. Sam więc widzisz, że branża meblowa w Polsce ma naprawdę duży potencjał. Klienci mogą korzystać z oferty konkurencji, a wolą naszą, wydając przy tym niemałe pieniądze, bo średnia kwota przeznaczona na zakup mebli przez gospodarstwo domowe w ciągu ostatnich trzech lat znacząco wzrosła i wynosi teraz około 4,5 tys. zł. To świadczy o zdecydowanym odejściu od najtańszych rozwiązań w kierunku droższych mebli. Wpływ na ich decyzje mają dwa kluczowe aspekty – funkcjonalność nabywanych mebli oraz ich trwałość. Niebagatelne znaczenie w kontekście naszej pozycji na rynku ma też marketing. Jak widać, umiemy nie tylko stworzyć doskonały produkt, ale też go sprzedać.

Skoro o marketingu mowa. Jako mała firma masz pewnie mocno ograniczone możliwości sprzedażowe. Co robisz, aby dotrzeć do jak największego grona klientów?

Niestety masz rację. Nie dość, że konkurencja jest spora, to jeszcze ma lepsze narzędzia. W Alt Drew Cosmo by wygrać z największymi ograniczamy się głównie do internetu. Stworzyliśmy stronę, z której nasi klienci mogą dowiedzieć się, czym się zajmujemy i zobaczyć oferowane przez nas produkty. Jesteśmy do ich dyspozycji przez cały czas, sprawnie odpisujemy na zapytania związane z architekturą ogrodową. Wydaje mi się, że też duże znaczenie ma jakość obsługi i podejście do klienta. Im bardziej się staramy, tym więcej zleceń otrzymujemy. Klienci polecają nas między sobą, za co jesteśmy im dozgonnie wdzięczni, nie byłoby tak, gdybyśmy dostarczali produkt słabej jakości. Poza tym diabeł tkwi w szczególe. Stawiamy na parę szablonowych projektów, które też się co prawda sprzedają, ale przede wszystkim słuchamy swoich klientów, którzy oczekują indywidualnych rozwiązań, które my z wielką przyjemnością realizujemy. Wszelkie szczegóły ustalamy telefonicznie, mailowo czy nawet w czasie montażu we wskazanym przez klienta miejscu nawet na drugim końcu Polski.

W takim razie mam do Ciebie ostatnie pytanie. Rynek meblarski, podobnie jak każda inna branża, obfituje w liczne nowości w zakresie trendów. Co może się zmienić w perspektywie najbliższych lat?

Biorąc pod uwagę to, co pokazują statystyki i co sam zresztą zauważam podczas codziennej pracy z klientami, coraz większą popularnością cieszy się styl nowoczesny i minimalistyczny. Klienci oczekują trwałych mebli, które będą służyć długi czas, a przy okazji będą modne dziś i za kilka lat, i to się moim zdaniem szybko nie zmieni. Jeśli chodzi o spojrzenie globalne, można się spodziewać, że eksport naszych mebli już wkrótce będzie jeszcze większy. Klienci zdecydowanie stawiają na jakość, którą polscy producenci zdają się dostarczać. Są skłonni wydać więcej, jeśli tylko będą przesłanki do tego, że wybrane meble będą im służyć dłużej. A polskie meble nie tylko spełniają najwyższe światowe standardy w tej kwestii, ale też zwyczajnie cieszą oko.

Podsumowanie

Jak więc widzicie, rynek meblarski w Polsce ma się dobrze i się rozwija. Co prawda pojawia się wiele problemów w postaci dużej konkurencji tj. IKEA, ale mniejsze firmy radzą sobie z tym doskonale. Rynek rośnie i polska branża meblarska w Polsce jest jednym z liderów w Europie. Co to dla nas oznacza? Oznacza to tyle, że warto zaufać w kwestii mebli ogrodowych polskim przedsiębiorstwom takim jak Alt Drew Cosmo.

* Źródło: https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/pl/pdf/2017/06/pl-Raport-KPMG-Rynek-meblarski-w-Polsce-2017.pdf

Zastanawiacie się ile pieniędzy potrzeba do godnego życia u nas w Polsce? O tym przekonacie się czytając artykuł – Ile kosztuje życie w Polsce?

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply

    Captcha loading...