Pub Przybij Piątaka – wywiad z Łukaszem Kasztelanem cz. 2

pub Przybij Piątaka

Pierwsza część rozmowy z Łukaszem Kasztelanem – właścicielem wrocławskiego pubu Przybij Piątaka cieszyła się bardzo dużą popularnością. Dlatego też postanowiliśmy wypytać Łukasza o inne aspekty dotyczące prowadzenia takiego biznesu. Zapraszamy na drugą część rozmowy. Tym razem poruszymy nie tylko finansowe aspekty.

Tym razem pytania będą dotyczyć spraw formalnych. Powiedz, jakie pozwolenia, koncesje potrzebne są do prowadzenia pubu tj. Przybij Piątaka? Ile trwa ich zdobycie i gdzie się o nie starać?

Aby dostać koncesję należy posiadać decyzję sanepidu, jednak można złożyć wniosek wcześniej, a ową decyzję dostarczyć w ciągu 30 dni. Czas otrzymania koncesji to około 3-6 tygodni w zależności od urzędu. Nie można jej przejąć od poprzedniego właściciela ani wykorzystać koncesji otrzymanej na inne miejsce do nas należące. Koncesja jest na osobę i miejsce. Składamy wniosek, prawo do lokalu, decyzję sanepidu (jeśli posiadamy), zgodę wspólnoty lokatorskiej (jeśli jest to budynek również mieszkalny). Jeśli jest to budynek, gdzie są mieszkańcy, dobrze jest przed wynajęciem lokalu zrobić rekonesans na temat potencjalnej zgody wspólnoty czyli mieszkańców. Jeśli nie będzie większościowej zgody na wydanie koncesji, wniosek w ogóle nie zostanie przyjęty do rozpatrzenia. Po otrzymaniu informacji na temat pozytywnego rozpatrzenia opłacamy w kasie urzędu stałą kwotę za koncesję. Koncesja ma grupę A, B i C. Upraszczając A to piwo, B to wino, C to mocne trunki. Za wszystkie grupy zapłacimy przy odbiorze koncesji 3150 zł za cały rok i proporcjonalnie mniej, jeśli składamy w trakcie trwania roku kalendarzowego. Opłaty w kolejnych latach naliczane są według poniższej tabeli. Zależą one przede wszystkim od naszego obrotu.

OpłataRodzaj alkoholuKto wnosi opłatę
525do 4,5% alkoholu oraz piwoprzedsiębiorcy rozpoczynający sprzedaż napojów alkoholowych w danym punkcie sprzedaży (pierwsze zezwolenie) oraz przedsiębiorcy, którzy w roku poprzednim uzyskali wartość sprzedaży mniejszą niż 37 500 zł
525od 4,5% do 18% alkoholu (bez piwa)przedsiębiorcy rozpoczynający sprzedaż napojów alkoholowych w danym punkcie sprzedaży (pierwsze zezwolenie) oraz przedsiębiorcy, którzy w roku poprzednim uzyskali wartość sprzedaży mniejszą niż 37 500 zł
2100powyżej 18% alkoholuprzedsiębiorcy rozpoczynający sprzedaż napojów alkoholowych w danym punkcie sprzedaży (pierwsze zezwolenie) oraz przedsiębiorcy, którzy w roku poprzednim uzyskali wartość sprzedaży mniejszą niż 77 000 zł
1,4% wartości sprzedaży w poprzednim rokudo 4,5% alkoholu oraz piwoprzedsiębiorcy, którzy w roku poprzednim uzyskali wartość sprzedaży wyższą niż 37 500 zł
1,4% wartości sprzedaży w poprzednim rokuod 4,5% do 18% alkoholu (bez piwa)przedsiębiorcy, którzy w roku poprzednim uzyskali wartość sprzedaży wyższą niż 37 500 zł
2,7% wartości sprzedaży w poprzednim rokupowyżej 18% alkoholuprzedsiębiorcy, którzy w roku poprzednim uzyskali wartość sprzedaży wyższą niż 77 000 zł
Koncesje na alkohol przygotowane na podstawie strony https://www.biznes.gov.pl/
Kiedy należy składać oświadczenia o wysokości obrotu? Czy są to sztywne terminy?

Składanie oświadczenia o wysokości wartości sprzedaży składamy do końca stycznia. Płatności możemy dokonać w trzech ratach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września. Ostrzegam iż niedotrzymanie terminu skutkuje zabraniem koncesji i nie ma od tego ustępstw. Ostrzegam również, że daty dotyczą terminu kiedy wpłynie wpłata, wniosek do urzędu, a nie kiedy my go wyślemy.

Jak wygląda kwestia zgód od sanepidu?

Niestety sanepid to może być troszkę większy problem, lecz nie musi. Bardzo dużo zależy od tego czy w lokalu, który pozyskaliśmy była już wcześniej gastronomia czy przeznaczenie lokalu było inne i oczywiście od Pani z sanepidu. Polecam wynajmować lokal, w którym była gastronomia, gdyż oszczędzi nam to wielu problemów i możemy mieć pewność, że z koncesją i odbiorem sanepidu raczej nie będzie problemu.  Jeśli pozyskamy lokal po gastronomi składamy wniosek i załączamy badanie wody, zaświadczenie o wywożeniu śmieci, książeczkę sanepidu, wpisujemy ogródek, jeśli zamierzamy taki posiadać i gdy Pani będzie bezproblemowa to na tym może się zakończyć. Musimy też wykonać HACCP (Analiza zagrożeń i krytyczne punkty kontroli), lecz możemy dostać pozwolenie czasowe na 3 miesiące i w tym czasie donieść HACCP, GMP (Dobra praktyka produkcyjna) i GHP (Dobra praktyka higieniczna). Przy wizycie zwróci uwagę na wyparzarkę i inne dziwne przepisy narzucone przez dobre praktyki GMP i GHP. Dobrze skonsultować się z kimś, kto robi odbiory sanepidu czy lokal nie budzi zastrzeżeń. Nie będę się rozwodził na ten temat, gdyż ilość pomieszczeń i wymagania to temat rzeka, ale jeśli w lokalu była gastronomia to powinno obyć się bez większych problemów.

Czy trudno dostosować lokal do wymagań sanepidu?

W przypadku dostosowywania lokalu droga nie jest łatwa, należy zacząć od projektu technologicznego. Jest to projekt typowo dla sanepidu i inżynierii sanitarnej, koszt 1000-2500 zł. Należy też sprawdzić w wydziale architektury jaki jest wpisany sposób użytkowania lokalu. Jeśli nie jest to wpisane jako lokal gastronomiczny należy w porozumieniu z właścicielem wykonać projekt architektoniczny wraz z projektem wentylacji i zgłosić zmianę sposobu użytkowania lokalu, tutaj koszt może być bardzo różny 3000-5000 zł projekt, a wentylacja 10000-30000 zł wraz z jego wykonaniem.  Następnie robimy pomiar skuteczności wentylacji koszt około 350 zł. Remontujemy lokal i rozpoczynamy procedurę taką samą jak w przypadku, kiedy lokal gastronomiczny już istniał. W moim przypadku, podczas otwierania lokali Przybij Piątaka, przeżyłem oba przypadki i drugiej opcji stanowczo nie polecam, zwłaszcza jeśli mówimy o budynku mieszkalnym.  Skorzystałem, wtedy z usługi wykonania odbiorów i miałem o wiele mniej pracy i walki związanej z wizytą w lokalu.

Udało nam się dostać koncesję na sprzedaż alkoholu oraz pozytywną opinię sanepidu. Czy musimy ubiegać się jeszcze o inne pozwolenia?

Oczywiście. Warto zgłosić się do STOART-u i ZAIKS-u ale jeśli tego nie zrobimy to zgłoszą się sami. Nie powoduje to większych konsekwencji. Nie mamy obowiązku opłacać ZPAV mimo, że będą twierdzić inaczej. Warto również zastanowić się czy nie skorzystać z platform gdzie dostępne są utwory zwolnione z opłat ZAIKS i STOART. Będą to zespoły nieznane w Polsce ale jest do wyboru szeroki wachlarz stylów muzycznych.  Musimy sobie zapewnić osobę, która nam dostarczy akcesoria przeciwpożarowe (tabliczki, gaśnice itp.), lecz często zapewnia to właściciel nieruchomości.

Podsumowanie

Chcielibyśmy bardzo podziękować Łukaszowi Kasztelanowi za udzielenie wywiadu oraz podzielenie się swoją historią. Ciekawe czy zachęci kogoś z Was do działania?

Mamy nadzieję, że spodobała się Wam druga część wywiadu z właścicielem wrocławskich pubów Przybij Piątaka Łukaszem Kasztelanem. Jeśli macie jakieś sugestie, pytania lub coś do dodania zapraszamy do komentowania na naszym blogu oraz na fanpage.

Co sądzicie o takim pomyśle na biznes?