Pub Przybij Piątaka – wywiad z Łukaszem Kasztelanem cz. 1

pub Przybij Piątaka

Pierwsza część rozmowy z Łukaszem Kasztelanem – właścicielem wrocławskiego pubu Przybij Piątaka. Pub to trudny biznes. Łukasz w rozmowie z Finansowym Siłaczem przybliżył trochę kulis prowadzenia takiego lokalu. Oczywiście skupimy się przede wszystkim na aspektach finansowych, ale nie tylko. Zapraszamy.

 Jakie nakłady finansowe trzeba ponieść na początku działalności? 

Nakłady inwestycyjne na pub mogą mieścić się w bardzo szerokim przedziale. Jeśli rozpatrujemy lokal, gdzie była niedawno gastronomia, prowadzona w podobnym zakresie do naszego to koszty mogą być niewielkie. Wiele osób chce oddać lokal za odstępne. Wtedy kluczowe pozostaje tylko ustalenie jego wysokości. Natomiast lokal, który dostosowujemy samodzielnie będzie raczej dużą inwestycją.

Jak rozpoczęła się Twoja przygoda z branżą?

Pierwszy swój pub wynająłem po nieistniejącym już klubie. Na miejscu był bar, magazyny, sofy, krzesła, część stołów, dostosowane warunki do prowadzenia tego typu działalności. Nie musiałem nic przerabiać, robić projektów, wentylacji, kupować mebli kuchennych ani barowych. Odbiór sanepidu odbył się bez wizytacji gdyż kilka tygodni wcześniej była wizytacja u poprzedniego właściciela i nie było potrzeby odwiedzać mnie ponownie. Nie płaciłem odstępnego. Zmianę wystroju, połączoną z drobnym remontem wykonałem samemu z pomocą rodziny. Niezbędny sprzęt zakupiłem w większości używany i tylko niezbędny. Z kolei nagłośnienie wynająłem. Stoliki zrobiłem samemu wykorzystując zdemontowany materiał pozostały ze zmiany wystroju sali. Właściciel nieruchomości dwumiesięczną kaucję rozłożył mi na raty i dał 2 miesiące karencji od czynszu. Uważam, że dzięki temu otworzyłem lokal za absolutnie minimalną kwotę 45 000 zł. Czas potrzebny na otwarcie to 2 miesiące. Trzeba mieć sporo szczęścia przy szukaniu takiej oferty. W trakcie rozwoju w lokal były inwestowane kolejne środki i aktualna wartość inwestycji jest na pewno dużo wyższa, szacowana na około 200 000.

W jaki sposób powstał Twój drugi pub?

Drugi pub wynająłem po sklepie i musiałem wszystko dostosowywać i urządzać. Zakres prac wymagał zatrudnienia fachowców. Musieliśmy przerobić układ pomieszczeń, położyć wyciszenie sufitu dla sąsiadów, położyć instalacje elektryczną, hydrauliczną, kanalizacyjną, wentylacyjną, wymienić drzwi, wybudować bar, łazienki, kuchnię i wszystko inne. W lokalu nie było nic co można było wykorzystać. Wszystko zatem było przerabiane, burzone i wymagało zakupu nowych materiałów. Większość sprzętu i wyposażenia zostało zakupione nowe z profesjonalnych marek gastronomicznych. Zakres inwestycji początkowej to 160 000 zł. Czas potrzebny na otwarcie to 8 miesięcy.

Jak wygląda sprawa dostawy alkoholi? Czy dostarcza je Wam jeden dystrybutor?

Sami raczej nie bywamy w hurtowniach. Kiedy występują drobne braki pomiędzy dostawami raczej posiłkujemy się pobliskimi marketami lub położonym niedaleko Selgrosem. Są hurtownie, które dystrybuują alkohol, piwa, artykuły świeże. Wszyscy dostarczają towar bezpośrednio do lokalu. My zamawiamy świeże produkty, chemię oraz częściowo alkohol i papierosy w Makro. Nie jest to najlepszy dostawca ale ma szeroki wachlarz produktów. Alkohol w hurtowni alkoholi Premium bądź Janus. Piwa zazwyczaj zamawiane są u różnych dostawców, gdyż każdy browar ma swojego dystrybutora, bądź kilku i jeśli mamy w ofercie kilka rodzajów piwa z różnych browarów, nie będziemy mogli dostać ich u jednego dostawcy. Należy nawiązać współpracę z przedstawicielami handlowymi alkoholi, browarów i papierosów, ponieważ otrzymamy masę gadżetów, szklanki, kieliszki itp.

Jak wygląda temat jedzenia? 

Ciężko powiedzieć. Jeśli w naszej głowie jest pomysł na lokal i mamy jego pełne wyobrażenie wtedy wiadomo czy niezbędne jest w nim jedzenie. Są bary gdzie filarem są dania i przekąski. Są bary gdzie podstawą są drinki i koktajle, również są bary gdzie trzonem są piwa. W drugim lokalu byliśmy zmuszeni przerwać działanie kuchni na dwa miesiące ze względów technicznych i obroty nam nie spadły, ale nasi goście często pytali o kuchnię. Na pewno jest to atut ale uważam, że nie jest niezbędny.

Jakie największe problemy napotkałeś podczas prowadzenia pubu? 

Bar jest dość ciężkim rodzajem działalności do prowadzenia. Pracownicy często traktują pracę jako dorywczą lub jako tymczasową. Ciężko znaleźć osoby wiążące przyszłość z tą branżą, z którymi dobrze się współpracuje. Niektórzy dostawcy mają nierzetelny stosunek i nie przywożą terminowo dostaw, co wiąże się z bardzo dużymi problemami. Klienci są różni, zdarza się, że trudny klient plus alkohol to nie lada wyzwanie. Zdarzają się wypadki bezpodstawnego niszczenia, brudzenia i oczywiście wypadki natury fizjologicznej.

Jak pozyskaliście pierwszych klientów? Gdzie się reklamowaliście?

Rozkręcenie lokalu to również dość duże wyzwanie. Najprościej zacząć od uczelni, gdyż jest tam bardzo dużo potencjalnych klientów, dużo kół naukowych, organizacji studenckich, możliwości reklamy. Koszty reklamy są znikome. Studenci chętnie wchodzą we współpracę barterową. Stanowczo to najprostsza droga do rozreklamowania lokalu wśród części potencjalnych klientów. Poczta pantoflowa, duże grono znajomych i Internet bardzo pomaga w reklamie. Po sprawdzeniu wielu kanałów reklamy stwierdzamy, że internet (głównie  Facebook),  to chyba najlepsza wersja inwestowania w reklamę. Oczywiście można, a nawet trzeba próbować z plakatami, ulotkami i tym podobnymi, lecz skuteczność raczej nie jest duża.

Czy w tej chwili najlepszą promocją jest poczta pantoflowa, czy jednak wciąż inwestujecie w reklamę?

Poczta pantoflowa to najlepsza możliwa reklama, lecz wydajemy co miesiąc jakąś kwotę na reklamę. Większa część przeznaczona jest na reklamę w Internecie, lecz część wydajemy również na reklamę bezpośrednią oraz inne kanały dystrybucji.

Czy obserwujecie sezonowość przychodów?

Jest sezonowość i w znacznym stopniu przekłada się to na liczbę gości, zarobki i ilość pracy. W czasie świąt, w wakacje, w pierwsze ciepłe dni roku, w trakcie egzaminów osoby niechętnie odwiedzają bary. Podczas wakacji niezbędny, w miarę możliwości, jest ogródek, gdzie można usiąść na świeżym powietrzu. W październiku natomiast, kiedy spragnieni szaleństw studenci wracają do miasta pracy jest na pewno najwięcej.

Jaki wpływ na działalność pubu mają transmisje ważnych wydarzeń sportowych?

Myślę, że zależy to od koncepcji miejsca. My raczej nie utożsamiamy się, jako pub sportowy i puszczamy tylko ważne wydarzenia sportowe reprezentacji naszego kraju. Znaczną ilość klientów przyciągają tylko bardzo ważne wydarzenia. Nie jestem zdania, aby były to opłacalne imprezy, ponieważ goście wtedy nie zamawiają znacznych ilości alkoholu czy jedzenia, ponieważ są skupieni na oglądaniu. W efekcie końcowym mamy pełny lokal osób, a utarg jest przeciętny.

Miałeś już jakieś dziwne, niecodzienne sytuacje w pracy?

Niecodzienne sytuacje to kręcenie serialu, teledysków, wizyty sławnych ludzi, koncerty znanych wykonawców itp. Niektóre zabawne sytuacje raczej nie nadają się do opisania w artykule(spotkane odchody w pisuarze, bielizna z odchodami skrupulatnie schowana, odchody na schodach).  Wpadków oczywiście jest mnóstwo: brak prądu w trakcie imprezy, nieczynne toalety z powodu awarii pompy, spalone nagłośnienie w trakcie eventu, braki towarowe, krwawa marry omyłkowo wydana z sokiem pomarańczowym zamiast pomidorowym, brak Internetu na 5 min przed rozpoczęciem najważniejszego meczu reprezentacji Polski na Euro itd.

Czy wynajem pubu pod imprezy okolicznościowe to istotny punkt przychodów pubu?

Zrezygnowaliśmy z tego całkowicie. Na początku działalności można próbować naprawiać budżet takimi imprezami, ale lepiej skupić się na sukcesie samego pubu, niż na łataniu braków finansowych.

Na koniec powiedz jakie czynniki Twoim zdaniem decydują o powodzeniu pubu? 

Głownie ciężka praca i nie poddawanie się. Nawet jak jest bardzo źle należy usiąść, pomyśleć i poszukać rozwiązania. Słuchać zdania innych, ale jeśli nasz pomysł w naszym mniemaniu znajdzie swoich zwolenników, to należy trzymać się założonego planu. Musimy mieć na uwadze wszystkie płaszczyzny działalności takie jak jakość, reklama, konkurencja, opinie, czas obsługi, obsługa, rozwój wraz z potrzebami itd. Ceny muszą być ustalone zgodnie z grupą docelową i polityką firmy. Jeśli już ktoś nas odwiedzi musimy zadbać o jego dobre wrażenie.

Mamy nadzieję, że spodobał się Wam wywiad z właścicielem wrocławskich pubów Przybij Piątaka Łukaszem Kasztelanem. Jeśli macie jakieś sugestie, pytania lub coś do dodania zapraszamy do komentowania na naszym blogu oraz na fanpage.

DRUGA CZĘŚĆ WYWIADU