Świadczenia dodatkowe w pracy

Jak wynika z badań Hays Poland, znaczny odsetek firm doświadcza niedoboru odpowiednich kandydatów i mierzy się z trudnościami w pozyskiwaniu i zatrzymywaniu pracowników. Jednocześnie zdecydowana większość organizacji dąży do jak najlepszego wykorzystania dobrej sytuacji ekonomicznej oraz koniunktury na rynku, aby zwiększyć zatrudnienie i rozbudować strukturę biznesu.

 W związku z niewystarczającą dostępnością odpowiednich kandydatów, dysponujących określonymi kompetencjami i umiejętnościami, firmy coraz silniej rywalizują o pracowników. Oznacza to konieczność zaproponowania nie tylko atrakcyjnego wynagrodzenia, ale również pakietu odpowiednich świadczeń pozapłacowych. Obecnie pracodawcy są poniekąd zmuszeni do zapewnienia atrakcyjnych benefitów, ponieważ – zaraz po wynagrodzeniu – są one nie tylko czynnikiem wpływającym na wybór pracodawcy, ale też istotnym narzędziem w procesie budowania lojalności wobec firmy i zmniejszaniu rotacji pracowników.

CORAZ WYŻSZE WYMAGANIA

Zdecydowana większość firm oferuje pracownikom podstawowy pakiet opieki medycznej oraz kartę sportową. Ponad połowa pracodawców zawiera w swojej ofercie imprezy i wyjazdy integracyjne oraz narzędzia pracy, z których pracownicy mogą korzystać również w czasie prywatnym (telefon, laptop). Rosnącą popularnością cieszą się ubezpieczenie na życie, dofinansowanie dodatkowej edukacji oraz możliwość pracy elastycznej. Część z tych benefitów to odpowiedź na najczęstsze oczekiwania zatrudnionych, co sprawia, że często są one traktowane jak naturalna część wynagrodzenia. Dlatego też nowoczesne i przygotowane z myślą o konkretnych pracownikach bonusy są coraz istotniejsze w strategii employer brandingowej firm, a te prześcigają się w kreatywności.

Niestety oferowane benefity tylko częściowo odpowiadają na potrzeby pracowników. Dla zatrudnionych największe znaczenie ma prywatna opieka medyczna, lecz w rozszerzonym pakiecie oraz możliwość pracy elastycznej. Specjaliści wyróżniają pracodawców, którzy tworzą w miejscu pracy nieoczywiste przestrzenie – kawiarnie dla pracowników, sale do drzemki i relaksu oraz dopuszczają możliwość zabrania psa do pracy. Coraz więcej osób chwali firmy, w których siedzibach pojawiają się siłownie, żłobki i przedszkola.

 ŻYCIE PRYWATNE W PRACY

Trendem, który znajduje odzwierciedlenie w ofercie świadczeń pozapłacowych, jest również koncentracja firm na zdrowiu i dobrym samopoczuciu pracowników. Wspieranie dobrych nawyków leży w interesie pracodawców, ponieważ przekłada się na lepsze samopoczucie i stan zdrowia oraz zmniejszenie absencji chorobowych. Dlatego też pracodawcy coraz częściej oferują nie tylko regularne dostawy świeżych owoców i warzyw, ale również sałatki, wyciskane soki, koktajle oraz zbilansowane posiłki.

Obok kwestii związanych z odżywianiem, firmy stawiają też na inne obszary związane z tzw. well-being. W pakietach benefitów znajdują się bezpłatne masaże i ćwiczenia w miejscu pracy, konsultacje dietetyka, szkolenia z ergonomii oraz redukcji stresu. Obok zdrowych nawyków żywieniowych pracodawcy zwracają uwagę na kondycję fizyczną. Karty sportowe to jeden z najczęściej oferowanych benefitów, ale oprócz nich firmy organizują bądź sponsorują drużyny piłkarskie, wyjścia na basen, opłacają udział w maratonach bądź sprzęt do wspinaczki.

Pracodawcy starają się również wspierać elastyczność i oferować taki sposób wykonywania obowiązków, aby pracownicy mogli pogodzić je z innymi zobowiązaniami. Jak wynika z badań Hays Poland, możliwość pracy elastycznej jest ważna dla ponad połowy pracowników. Dlatego część firm oferuje możliwość pracy w elastycznych godzinach lub pracę zdalną. Dzięki takiemu rozwiązaniu pracownikom łatwiej jest pogodzić obowiązki zawodowe z życiem prywatnym, co w korzystny sposób wpływa na ich satysfakcję z pracy.

Dofinansowanie edukacji, możliwość rozwoju i szkoleń to również jeden z najczęściej wymienianych przez pracowników pożądanych benefitów. Pracodawcy coraz częściej idą o krok dalej i oprócz takich opcji starają się brać pod uwagę pasje pracowników oraz preferowane przez nich formy spędzania wolnego czasu. Niektóre firmy mają swoje „akademie”, w których oferują zarówno zajęcia zorientowane na podnoszenie zawodowych kompetencji, jak również zajęcia dostarczające rozrywki. Pracodawcy mogą brać udział w warsztatach kulinarnych, dekoratorskich czy florystycznych. Nowością jest oferowanie pracownikom czytników ebooków i opłaconego abonamentu na książki. Pracodawcy finansują również abonamenty w popularnych serwisach muzycznych oraz filmowych.

SATYSFAKCJA Z WYBORU

Niebanalne świadczenia dodatkowe przyciągają kandydatów, chociaż to nie jedyna ich zaleta. Możliwość pracy zdalnej sprawia, że pracownik pozostaje w kontakcie z pracodawcą i wykonuje swoje obowiązki, a jednocześnie może załatwić prywatne sprawy. Rozwiązania wspierające pogodzenie ról rodzinnych i zawodowych przyczyniają się także do zwiększenia aktywności zawodowej kobiet. Wyzwaniem dla firm pozostaje zaproponowanie atrakcyjnego pakietu świadczeń oraz odpowiednia komunikacja. Tymczasem z badania Hays Poland wynika, że zarówno benefity często nie odpowiadają na potrzeby pracowników, jak również pomijaną kwestią jest odpowiednie komunikowanie zawartości pakietu benefitów i warunków korzystania z nich. Rozwiązaniem może być wprowadzenie systemu kafeteryjnego, dającego wolność wyboru benefitów. Z drugiej jednak strony ogromna lista benefitów wcale nie musi być korzystna. Ilu pracowników, tyle potrzeb, dlatego oferty świadczeń najlepiej budować na osobistym podejściu do zatrudnionych.

Nadchodzące miesiące będą niezwykle intensywnym czasem pod względem aktywności rekrutacyjnej, walki o talenty oraz pozyskiwania pracowników. To również czas, w którym firmy będą zmuszone zweryfikować swoją ofertę świadczeń dodatkowych oraz zadbać o jakość komunikacji z obecnymi i przyszłymi pracownikami. Pracodawcy powinni poświęcić więcej uwagi możliwościom pracy zdalnej, elastycznej i dopasowanej do dostępnych rozwiązań technologicznych. Firmy powinny skupić się na wszystkich obszarach, które z perspektywy kandydata świadczą o atrakcyjności oferty. Dla pracowników znaczenie ma wiele kwestii, które pomijane mogą znacznie utrudnić firmie budowanie przewagi konkurencyjnej.

Dorota Hechner – ekspert Hays Poland