Szwendam się

szwendam sie - kod rabatowy

Zapraszamy na kolejny tekst dotyczący tego, jak prowadzić własny biznes. O swojej firmie opowiedzieli Nam właściciele Szwendam się. Jakie problemy napotykają w swojej pracy? Jakie widzą szanse i zagrożenia?

Zapraszamy do lektury.

Kilka zdań na temat historii i profilu firmy

Szwendam się to producent wysokiej jakości odzieży oraz akcesoriów dla miłośników podróżowania i aktywnego spędzania czasu. Naszymi klientami są ludzie żądni przygód, którzy uwielbiają obcować z naturą. Naszym fundamentem są przede wszystkim koszulki bawełniane z motywami górskimi, wspinaczkowymi, leśnymi i zwierzęcymi, zarówno z dużymi, widocznymi nadrukami, jak i w wersji bardziej minimalistycznej, z nierzucającymi się w oczy ozdobnikami. W asortymencie marki znajdują się także ciepłe bluzy z kapturami oraz koszulki termoaktywne z jonami srebra, a także rozmaite akcesoria turystyczne takie jak kubki emaliowane, chusty wielofunkcyjne, czapki zimowe i czapki z daszkiem, bransoletki podróżnicze, plakaty, skarbonki, worko-plecaki oraz kilka innych ciekawych gadżetów. Szwendam się jest firmą w 100% polską, która produkuje w naszym kraju.

Pierwszy pomysł, w tym nazwa i bardzooo ogólny zarys, zrodził się ok. 5 lat temu. Szybko trafił jednak w zapomnienie, gdyż przerastał on wówczas nasze możliwości. Po dwóch latach, w czasie spotkania na Bulwarach
Wiślanych w Warszawie wróciliśmy do koncepcji stworzenia Szwendam się. To, co kiedyś stanowiło barierę, przy odrobinie szczęścia i wysiłku było do zrobienia!

Wkrótce rozpoczęły się poszukiwania szwalni, która podjęłaby się współpracy. Początkowo chcieliśmy wyprodukować niewielką ilość koszulek, tak, żeby sprawdzić, czy “pójdą”. Przygotowana kwota na start szybko okazała się niewystarczająca. Trzeba było zainwestować dwa razy więcej niż w pierwotnym planie. Po 3 miesiącach powstała mini kolekcja 5 koszulek z podróżniczymi motywami. Częściowo były to starsze ilustracje, które czekały na swój moment. Po drobnych modyfikacjach dostosowaliśmy je do druku na odzieży. Okazały się świetnym “poligonem doświadczalnym”
i wskazały nam dalszy kierunek rozwoju. Co ciekawe, pierwsze zdjęcia produktów powstały w wynajmowanym pokoju na tle białej ściany, a rolę lamp studyjnych pełniły wszystkie źródła światła jakie znaleźliśmy w mieszkaniu 🙂szwendam się bluza-olsztyn

Czy własna firma od zawsze była marzeniem właściciela?

Od czasów studenckich, w naszej podświadomości pojawiały się marzenia o prowadzeniu firmy. Wtedy jednak było to niemożliwe do wykonania. Nie mieliśmy żadnego doświadczenia, ani stabilizacji finansowej. Dopiero w wieku 30 lat udało się zaryzykować i postawić na swoim. Od zawsze pragnęliśmy pracować na swój rachunek, w zgodzie z własnymi
przekonaniami i w stylu, który nam odpowiada. Dla projektanta tworzenie nowych rzeczy jest czynnością naturalną, dlaczego więc nie tworzyć pod własnym szyldem?

Co było impulsem do rozpoczęcia działalności?

Nie nazwalibyśmy tego impulsem, a raczej dobrze przemyślanym planem. Początkowo projekt Szwendam się był rozwijany po godzinach. Na co dzień pracowaliśmy na etatach w różnych firmach i różnych miastach. Prowadzenie sklepu na odległość, do tego z podzielonym magazynem było nie lada wyzwaniem. Stan taki trwał dość długo, aż w końcu
uświadomiliśmy sobie, że pora rzucić dotychczasowe prace i przejść na swoje.

Skąd pomysł na tego typu biznes?

Szwendanie to nasza pasja. Nie wyobrażamy sobie życia bez tej formy aktywności. Możemy pochwalić się sporym doświadczeniem, zarówno teoretycznym, jak i praktycznym w branży outdoorowej. Nabyliśmy je dzięki pracy w sklepie turystycznym oraz licznym wojażom. Szwendaliśmy się po górskich bezdrożach m.in.: Rumunii, Ukrainy, Grecji, Albanii, Macedonii, Islandii i Norwegii. Od kilku lat prowadzimy blog podróżniczo-geograficzny, a w przeszłości współpracowaliśmy z dziennikiem turystycznym. To właśnie podróżowanie skłoniło nas do założenia biznesu, który będzie w jakiś sposób powiązany z turystyką.

Jakie są koszty związane z rozpoczęciem tego typu działalności?

Początkowe koszty są różne, w zależności od tego ile modeli koszulek chcemy wyprodukować na start. Uważamy, że minimalna suma, taka przy której można zacząć myśleć o otwarciu tego typu działalności to ok. 20 tys. zł. Kwota ta, powinna wystarczyć na wyprodukowanie 5-6 modeli koszulek oraz na podstawowe opłaty na 3-4 miesiące (ZUS, sklep internetowy, kupno domeny, reklama na Fb itp.).

szwendam się sowa

Co jest najtrudniejsze na początku działalności?

Jak na początku każdego biznesu, najtrudniejsze jest pozyskanie klientów. Trzeba poświęcić sporo czasu na wypromowanie nowej firmy. Jeśli rozpoznawalność Twojej marki będzie już na odpowiednio wysokim poziomie, klienci zaczną do Ciebie przychodzić sami. My jako sklep internetowy, stawiamy przede wszystkim na social media. Jesteśmy
widoczni na Facebook’u (60 tys. fanów) oraz na Instagram’ie (6,5 tys. fanów). Za pomocą  właśnie tych dwóch narzędzi komunikujemy się z naszymi potencjalnymi klientami. Są to fundamenty naszego lejku sprzedażowego. Zaciekawiają i budują zaufanie oraz pozwalają zapoznać się z marką.

szwendam sie - kod rabatowy
Kod rabatowy dla czytelników Finansowego Siłacza

Czy obserwujecie sezonowość przychodów?

Tu chyba nie będzie zaskoczenia. W handlu najlepszym miesiącem w roku jest grudzień i u nas jest identycznie. Wszyscy wpadają wówczas w przedświąteczny szał zakupowy. Jesteśmy marką sprzedającą asortyment głównie letni, dlatego wzrost obrotów rejestrujemy również w okresie od początku maja do końca września. Wpływ ma na to oczywiście pogoda, która zachęca do licznych wyjazdów i spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu.

Czy potrzebujecie jakieś zezwolenia/patenty/atesty?

Wszystkie projekty/wzory to nasze dzieło, tak więc nie potrzebujemy żadnych zezwoleń, ani patentów. Do produkcji odzieży Szwendam się wykorzystujemy dzianiny, które posiadają certyfikaty najwyższej jakości: Oeko-Tex Standard 100, Przyjazny dla człowieka i Bezpieczny dla Dziecka.

Co jest największym problemem w prowadzeniu takiej działalności?

Problemów jest sporo i są one związane m.in. z:

  • produkcją. Znalezienie odpowiedniego zakładu, czy długie kolejki w szwalniach, które znacznie wydłużają czas produkcji.
  • ogromną konkurencją na rynku. W ostatnim czasie powstało wiele polskich streetwearowych marek odzieżowych. Są to firmy produkujące w Polsce i mogące pochwalić się produktami wysokiej jakości. Klienci mają w czym wybierać i mogą być wybredni.
  • pozyskiwaniem nowych klientów. Wiąże się to z dużymi nakładami finansowymi na marketing. W ostatnim czasie wszyscy narzekają na Facebook’a, że pozmieniał algorytmy, przez co pospadały zasięgi. Jest to duży problem dla marek, które bazują tylko na tym social media.

Czy „sieciówki” stanowią dla Was dużą konkurencję?

W ostatnim czasie można zaobserwować wzrost świadomości konsumenckiej klientów. Ludzie nie patrzą już tylko na cenę. Zwracają uwagę na to, czy produkt jest wytrzymały, czy wykonany jest starannie z najlepszych materiałów oraz, czy jest ładny i przede wszystkim oryginalny. Ludzie chcą się wyróżniać z tłumu. Cena schodzi na dalszy plan. Nas, jako właścicieli Szwendam się, bardzo cieszy fakt, że coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, że za wyroby wytworzone w Polsce trzeba zapłacić więcej. Produkty Szwendam się posiadają wszystkie wyżej wymienione cechy: od wysokiej jakości, poprzez unikatowe wzory, aż do polskiej produkcji. Dlatego uważamy, że „sieciówki” nie stanowią dla nas bezpośredniej konkurencji.

Jakie widzicie szanse/zagrożenia na przyszłość.

Widzimy tylko szanse, zagrożeń nie widzimy, choć są takie na pewno. W ciągu ostatnich kilku lat nastąpił prawdziwy boom podróżniczy. Polacy coraz chętniej wyjeżdżają poza granice naszego kraju. Wybierają dalekie i egzotyczne kierunki. Świadczy to o wzroście zamożności naszych rodaków, a także o zmianach jakie zaszły w branży lotniczej. Kiedyś samolotami latała tylko elita, obecnie, m.in. dzięki tanim liniom, podróże lotnicze stały się ogólnodostępne. Nas bardzo cieszy ten trend, gdyż każda podróżująca osoba, to nasz potencjalny klient. Uważamy, że im więcej osób zarazi się podróżowaniem, tym rozpoznawalność marki Szwendam się będzie coraz większa. Póki co, nie zanosi się na odwrócenie tej tendencji, a wręcz przeciwnie. Może być jeszcze lepiej, gdy tanie linie lotnicze wprowadzą bezpośrednie połączenia na inne kontynenty.

Jakie dziwne/niecodzienne sytuacje można napotkać prowadząc taki biznes?

Prowadząc sklep internetowy można trafić na specyficznego klienta. Trzeba wiedzieć, jak z nim rozmawiać. Czasami takie sytuacje są zabawne, a czasami irytujące, jednak zawsze należy zachować spokój. Mamy wrażenie, że klienci sklepów turystycznych są bardziej świadomi i mniej problemowi. Osoby często podróżujące i przebywające na świeżym powietrzu są szczęśliwsze i pozytywnie nastawione do życia. Obsługa takich klientów, to czysta przyjemność. Zawsze można porozmawiać o wspólnej pasji i o planowanych wojażach 🙂

Co Twoim zdaniem decyduje o sukcesie w prowadzeniu biznesu?

Zdecydowanie jest to determinacja. Oczywiście sam pomysł też jest bardzo ważny, jednak bez samozaparcia nawet najlepszy plan ma prawo nie wypalić. Rzadko kiedy jest tak, że nowo powstała firma od razu odnosi sukces. Potrzeba czasu, a większość ludzi szybko się zniechęca. Trzeba być konsekwentnym i cierpliwym w tym co się robi, a na pewno doczekamy się upragnionych efektów.

Przypominamy, że po wpisaniu kodu: FINANSOWYSILACZ otrzymacie 5% rabat na zakupy w sklepie Szwendam się

Jeśli zainteresował Was artykuł to zapraszamy do zapoznania się z innymi artykułami z kategorii własny biznes.