Ile kosztuje utrzymanie samochodu

ile kosztuje utrzymanie samochodu

Odpowiadając na tytułowe pytanie „ile kosztuje utrzymanie samochodu?” należy przyjąć pewne założenia, bez których się nie obędzie. Z pewnością część z Was uzna nasze założenia za zbyt wysokie, natomiast niektórzy powiedzą: chciałbym tak tanio utrzymać samochód.

Utrzymanie samochodu – założenia początkowe

Cena samochodu waha się od kilkuset złotych do kilkuset tysięcy zł. Nie można powiedzieć, że oba te pojazdy będziemy w stanie utrzymać za taką samą sumę. Dlatego też postanowiliśmy, że do dzisiejszych wyliczeń wybierzemy auto klasy C z silnikiem benzynowym za około 20 tys. zł. Jest to jeden z najpopularniejszych w naszym kraju wariantów. Za tą cenę można trafić na samochód 10-letni, także do średniej w naszym kraju (13 lat —>źródło) jeszcze daleko. Podsumowując:

  • samochód za ok 20 tys. zł
  • silnik benzynowy
  • segment C
  • około 10-letni
  • roczny przebieg 15-20 tys. km
  • kierowca ok. 35 lat, 3 lata jazdy bezwypadkowej.

Zakup samochodu – początkowe koszty

Już od samego początku należy liczyć się z dodatkowymi kosztami – ubezpieczeniem. Kupując samochód musimy zastanowić się jak chcemy ubezpieczyć nasz pojazd. Mamy do wyboru tylko OC lub OC i AC z dodatkami. My wybierzemy tę lepszą opcję czyli razem z Autocasco. Przy założeniach początkowych stażu kierowcy wychodzi, że na ubezpieczenie roczne pojazdu trzeba będzie przeznaczyć około 1800 zł. Oczywiście możemy wybrać tańszy wariant bez AC. Do naszych wyliczeń posłużyliśmy się kalkulatorem OC ze strony https://rankomat.pl/. Należy pamiętać, że kierowca z większym stażem dostanie jeszcze lepszą ofertę, natomiast początkujący może się liczyć nawet z podwojeniem tej stawki.

Następnym wydatkiem jest podatek od czynności cywilnoprawnych poprzez formularz PCC-3. Podatek „od wzbogacenia się” wynosi 2% wartości pojazdu; w naszym wypadku 400 zł.

Nasz nowy samochód trzeba zarejestrować w wydziale komunikacji. Jeśli kupiliśmy samochód krajowy to zarejestrowanie go wraz z nowymi tablicami rejestracyjnymi wyniesie nas 180,50 zł. Jeśli nie zachodzi konieczność zmiany tablic rejestracyjnych to tylko 81 zł. Trochę więcej pieniędzy będziemy musieli przeznaczyć na używane auto spoza Polski. Rejestracja takiego pojazdu wyniesie 256 zł.

Początkowe koszty napraw

Już na „dzień dobry” powinniśmy wymienić olej silnikowy, filtr oleju, powietrza, sprawdzić stan rozrządu, układu hamulcowego czy zawieszenia. Jeśli mamy szczęście to zamkniemy się w 1 tys. zł, ale realnie są to 2 tys. zł.

Komplet opon

Jeżdżąc w polskich warunkach trzeba się liczyć ze zmianą opon z letnich na zimowe i w drugą stronę. Koszt przekładki to około 100 zł, dwa razy w roku; łącznie 200 zł.

Dodatkowo trzeba wymienić opony co około 20-30 tys. km. Zakładamy, że wymiana opon będzie konieczna co 2 lata. Średniej jakości 4 opony to koszt 1000 zł. Co daje nam 500 zł rocznie.

Paliwo

Jeśli nasze auto nie psuje się często to właśnie paliwo będzie najdroższym wydatkiem w ciągu roku. Niedawno rząd zdecydował się na wprowadzenie kolejnego podatku do paliwa, które będzie obciążało nasze kieszenie. A o tym jak duży wpływ na nasze życie ma cena paliwa odsyłamy do naszego artykułu.

Zakładamy, że nasz pojazd spali średnio 9.5l/100 km w mieście oraz 7l/100 km w trasie. Przy tych założeniach średnio powinniśmy spalić 8.5l/100 km. Obecnie benzyna jest po około 5zł/l. Niestety dodatkowy podatek oraz to, że obecnie na rynku światowym ropa jest stosunkowo tania można spodziewać się podwyżek na stacjach benzynowych. Przyjmujemy 5.30 zł za litr. Przejechanie 100 km wyniesie nas około 45 zł. Rocznie… 6750 zł za 15 tys. km lub 9000 zł za 20 tys. km. Także utrzymanie samochodu wzrośnie aż o 7 tys. zł.

Badanie techiczne

Do obowiązków kierowcy należy również obowiązkowe badanie techniczne wykonywane raz do roku. Cena? 126 zł.

Drobnica

Pod tym pojęciem kryje się mycie i odkurzanie (4x rocznie = 80 zł), wymiana żarówek 60 zł, uzupełnianie płynu do spryskiwaczy (60 zł). Dodatkowo trzeba się liczyć z wszelkiego rodzaju pierdółkami jak niedziałająca kontrolka, spalone światełko w bagażniku, czyszczenie wnętrza. Na to powinno wystarczyć 100 zł. Także na te drobne aczkolwiek istotne i niezbędne sprawy wydamy rocznie około 300 zł.

Przejazdy płatnymi drogami, parkingi

Każdemu zdarza się, że musi podjechać do urzędu lub w ścisłe centrum gdzie parking jest płatny. Często jest to aż 10 zł za godzinę postoju. Na ten cel przeznaczmy tylko 50 zł rocznie.

Czy jedziemy nad polskie morze czy za granicę to trzeba się liczyć z kosztami jakie poniesiemy za użytkowanie dróg. 150 zł rocznie to nie jest duża suma za przejazdy. Pewnie część z Was wyda na to więcej.

Łącznie na drogi i parkingi wydamy około 200 zł.

Utrzymanie samochodu – podsumowanie

Jak można poglądowo zauważyć utrzymanie samochodu to coś więcej niż tylko jego zakup. Chcąc kupić samochód musimy policzyć jak dużo na niego wydamy rocznie i czy nam się to będzie „opłacało” oraz co najważniejsze czy jest nas stać na utrzymanie samochodu. Jak już odpowiemy sobie na wszystkie pytania to pora na weryfikację rzeczywistości.

łącznie bez zakupu samochodu12 357 - 14 782 zł
zakup samochodu20 000 zł
ubezpieczenie1 800 zł
podatek PCC-3400 zł
rejestracja81 - 256 zł
początkowe koszty napraw2 000 zł
komplet opon wraz z wymianą lato/zima700 zł
paliwo6 750 - 9 000 zł
badanie techniczne126 zł
drobnica300 zł
autostrady, parkingi200 zł

W naszym przykładzie, który raczej był przychylny dla kieszeni wyszło, że koszty roczne to aż 12 tys. zł. Biorąc pod uwagę fakt, że kupiliśmy auto za 20 tys. zł to już w pierwszym roku nasz pojazd pochłonie około 32 tys. zł. Nie liczyliśmy, że auto się będzie psuło oraz ewentualnych mandatów, które możemy otrzymać w trakcie roku.

Jeśli interesujesz się motoryzacją to zapraszamy na inne wpisy z tej kategorii: