Odszkodowanie za opóźniony lot

odwołany lot - ryanair

Odszkodowanie za opóźniony lot – strajki linii lotniczej, wycieczka z biurem podróży i samolot spoza UE

Wakacje dobiegają końca – wracamy wypoczęci i zadowoleni. Zdarza się jednak, że nie wszystko poszło po naszej myśli – lot był opóźniony albo został odwołany. Co gorsza musieliśmy czekać na lotnisku długie godziny albo wręcz obsługa powiedziała nam, że nie ma dla nas miejsc w samolocie pomimo, że w ręku mamy kupione bilety. Czy w takiej sytuacji należy się odszkodowanie za opóźniony lot ? Co w przypadku strajku załogi ? Czy lecąc z biurem podróży możemy liczyć na odszkodowanie ? Czy wszystkie trasy lotnicze objęte są odszkodowaniem ? Od czego zależy wysokość odszkodowania ? Poniżej nasza ściąga przygotowana razem z Blogiem Warsztat Podróży.

Wokół odszkodowań lotniczych narosło sporo mitów. Wprawdzie jesteśmy coraz bardziej świadomi swoich praw i częściej występujemy o odszkodowania do linii lotniczych jednak sytuacje takie jak strajk załogi, przelot z biurem podróży czy podróż na trasie spoza UE do kraju UE są przedmiotem zażartych dyskusji na forach podróżniczych. Czy w takim przypadku przysługuje nam odszkodowanie ? Poniżej znajdziecie odpowiedzi na te pytania.

odwołany lot - terminal

Ryanair, Lufthansa czy Emirates – odszkodowanie za opóźniony lot niezależne od ceny biletu 

Upolowaliście promocję w WizzAir i przelot za 10 Euro ? A może lecieliście „standardowym” przewoźnikiem typu Lufthansa ? Mieliście bilety na połączenia przez Dubaj linią Emirates ? Nieważny jest przewoźnik i cena biletu – prawa pasażera linii lotniczej obowiązują tak samo. Jedynym wyznacznikiem jest prawo UE, które wyraźnie wskazuje jakie przypadki kwalifikują się do odszkodowania.

odwołany lot - samolot
Nie ma znaczenia czy lecimy za 10 Euro czy 1.000 USD

Odszkodowanie za opóźniony lot także na połączenia poza UE

Prawo Unijne dotyczy nie tylko linii lotniczych Unijnych i tras na terenie Europy.

Jeśli macie bilety na połączenia przewoźnikiem spoza Europy odszkodowanie również może Was dotyczyć. Poniżej prezentujemy ściągę dla Was –  które trasy podlegają prawu Unijnemu:

odwołany lot - ściąga

Oznacza to, że lecąc z Nowego Jorku LOTem do Warszawy możecie liczyć na odszkodowanie. Jednak gdyby przewoźnikiem był United Airlines na tej samej trasie nie moglibyście liczyć na odszkodowanie.

Upewnij się czym lecisz i u kogo kupiłeś bilet

I nie wystarczy spojrzeć na ogon samolotu. Warto sprawdzić bilet lotniczy i sprawdzić z jaką linią macie umowę. Linie lotnicze nie są w stanie latać we wszystkie zakątki tego świata, a pasażerowie mają różne pomysły na kierunki i warto, żeby mieli możliwość zakupu biletu w jednym miejscu u jednego przewoźnika na jednej stronie internetowej. Taki system jest przyjazny dla pasażera – nie musimy szukać połączeń u kilku operatorów, a linia lotnicza – zarabia na prowizjach od kilku biletów na łączonych trasach. Przewoźnik podpisuje umowy o dzieleniu linii (tzw. umowy code-share) z innymi operatorami i uwzględnia ich siatkę połączeń w swojej bazie.

Przy odszkodowaniach liczy się tzw. przewoźnik faktyczny – czyli bilet kupiony na stronie LOTu na trasie Moskwa-Warszawa realizowany przez Aeroflot nie uprawnia do odszkodowania. Ale ta sama trasa realizowana przez samoloty LOT jak najbardziej.

Jak to sprawdzić ? Linie lotnicze maja obowiązek podawać przy rezerwacji kto jest przewoźnikiem faktycznym – czyli jakimi liniami polecimy.

Bilet kupiony u American Airlines ale rejs jest realizowany przez przewoźnika Unijnego – Finnair:

odwołany lot - Finnair

I odwrotna sytuacja – bilet kupiony w KLM, a połączenie realizowane przez Delta:

odwołany lot - Delta

Na wakacje z biurem podróży – sprawdź umowę z biurem i wymagaj godzin transferów

Nie ma znaczenia czy lecisz z biletem kupionym przez Ciebie na stronie przewoźnika czy dostajesz bilet w ramach pakietu turystycznego kupionego w biurze podróży. Jeśli masz jasno określone godziny i daty rejsów możesz ubiegać się o odszkodowanie.

Podpisujesz umowę z biurem i w ramach niej dostajesz pakiet świadczeń – przelot, hotel, posiłki, opiekę pilota etc. Sprawdź w umowie jak opisany jest transfer lotniczy – często biura zabezpieczają się na wypadek opóźnień i nie wpisują konkretnych godzin rejsów. Często praktyką jest, że kupując tygodniowe wczasy w Grecji w okresie od 1 do 7 sierpnia umowa wprost wskazuje, że dni 1 i 7 sierpnia są poświęcone na transfer lotniczy. Co to oznacza ? Ano to, że pomimo zapewnień miłej pani z biura podróży, że już w południe 1 sierpnia wykapiesz się w Adriatyku może się okazać, że dolecisz na miejsce o 23:55. Będzie to zgodne z umową, jaką zawarłeś i odszkodowanie nie będzie Ci należne. Chroni to też biuro w razie nagłej zmiany planów i konieczności wcześniejszego lotu – wylot 1 sierpnia o godz. 06:05 zamiast o 11:00 również w takim układzie będzie ok i nic z tym nie zrobisz.

Wakacje to gorący sezon dla linii czarterowych obsługujących biura podróży i biura podpisując umowy z przewoźnikami zabezpieczają się na wypadek problemów technicznych czy wcześniejszych opóźnień operatora.

Jeśli jednak masz w ręku bilet od biura podróży bądź wyraźnie wskazane w umowie kiedy i czym lecisz – nie ma problemu – przepisy dotyczące odszkodowań stosuje się. Przykładowo – zdarza się, że biura turystyczne współpracują z WizzAir i kupują u nich bilety na rejsy swoich klientów. Bilety dostajecie kupując wycieczkę i w razie problemów możecie składać wniosek o odszkodowanie bezpośrednio do przewoźnika.

Podobnie jest gdy lecicie z linią typowo czarterową – np.: Small Planet, EnterAir, Travel Service czy Ryanair Sun.

odwołany lot - rajska wyspa

Strajki

Te wakacje są pechowe dla części pasażerów Ryanair – strajki załóg skutecznie pokrzyżowały plany urlopowe wielu osób. Internet zalany jest sprzecznymi informacjami co robić w takiej sytuacji.

Okazuje się, że to czy należy nam się odszkodowanie za opóźniony lot czy nie zależy od rodzaju strajku. Trybunał Sprawiedliwości wyraźnie wskazał na wiosnę b.r., że tzw. dziki strajk czyli nagłe i spontaniczne nieprzyjście do pracy pracowników nie stanowi okoliczności nadzwyczajnej i nie wyłącza odpowiedzialności przewoźnika. Wyrok z TS z 17 kwietnia 2018 r. dotyczył sytuacji nagłego strajku załogi wobec ogłoszenia planów zmian w firmie. Oczywiście, że orzeczenie dotyczy tylko tej konkretnej sytuacji. Jednak można się spodziewać, że w przypadku nagłego strajku załogi linii lotniczej będą stosowały się przepisy o odszkodowaniach.

Na przełomie lipca i sierpnia mieliśmy jednak do czynienia z zaplanowanymi strajkami Ryanair – załoga uprzedziła szefostwo o swoich planach. Pasażerowie zostali poinformowani o zmianach czy odwołanych rejsach. Czy w takim przypadku należy się odszkodowanie za opóźniony czy odwołany lot ? Władze lotnicze brytyjskie twierdzą, że tak i zachęcają pasażerów do składania wniosków do przewoźników. My radzilibyśmy Wam to samo – oczywiście, że przewoźnik może  powoływać się na zaplanowany strajk jako okoliczność wyłączającą jego odpowiedzialność. Jednak warto spróbować. To nas nic nie kosztuje. Jeśli odpowiedź Was nie będzie satysfakcjonować to warto poskarżyć się do Komisji Ochrony Praw Pasażerów Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

ULC zweryfikuje sytuację i oceni argumenty podnoszone przez operatora. Również, jeśli nie dostaniecie odpowiedzi na Wasz wniosek to możecie po 30 dniach zwrócić się do ULCu ze skargą.

Wniosek o odszkodowanie – ile i jak – to proste

Wysokość odszkodowania została uzależniona od długości trasy – określając maksymalny pułap 600 Euro/ osobę. Szczegółowe informacje jaka kwota odszkodowania Wam przysługuje i jak wygląda procedura znajdziecie w artykule bloga Warsztat Podróży.

odwołany lot - ściąga cz.2

Przepisy Unijne zadbały o prawa pasażerów linii lotniczej – procedura  jest prosta. Każdy przewoźnik ma obowiązek poinformować nas o naszych prawach i zamieścić na swojej stronie formularz reklamacyjny. Jeśli nie będziecie się zgadzać z odpowiedzią przewoźnika bądź nie dostaniecie jej w ciągu miesiąca – warto złożyć skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Nie warto korzystać z pośredników, którzy walczą o Wasze odszkodowania lotnicze i zgarniają 20-30% prowizji. Próbujcie sami.

Artykuł został przygotowany we współpracy z Warsztat Podróży – blog o planowaniu podróży i patentach na podróżowanie.

Zapraszamy Was do zapoznania się z artykułem Naszego partnera: